התעמלות קרקע: עולם שלם של תנועה, אתגר וכושר

האם יצא לכם פעם לראות מתעמלים אולימפיים בענף התעמלות קרקע ולחשוב כמה נחמד היה לבצע תרגילים בדיוק כמו שהם מבצעים? אם כן, אתם לגמרי צריכים לדעת שזה אפשרי, ושהתעמלות קרקע היא ממש לא ספורט השמור למקצוענים בלבד. למעשה, הספורט המצוין הזה שיכול להיטיב עם כל אחד ואחת מאיתנו ולפתח את הגוף, לצד חיזוק של תכונות אופי חשובות. ריכזנו כאן את כל מה שצריך לדעת בנושא – בואו ננסה להבין מהי התעמלות קרקע, מה התרגילים יכולים לפתח בכם, איך אפשר להתחיל להתאמן ועוד.

מהי התעמלות קרקע?

התעמלות קרקע היא ענף ספורט מרהיב ותובעני מבחינה פיזית שהוא חלק חשוב בעולם ההתעמלות האומנותית. הספורט מבוצע על משטח אימון בגודל 12 על 12 מטר וכולל סדרת תרגילי אקרובטיקה, ריקוד ואתלטיקה. בניגוד להתעמלות על בסיס מכשירים, התעמלות קרקע מבוצעת בלי כל ציוד נוסף, תוך התמקדות אך ורק ביכולתו של הספורטאי לבצע מיומנויות מורכבות ומעברים בדייקנות ובחן. בענף התחרותי, כל תרגיל נמשך בין 90 שניות לשתי דקות לצלילי מוזיקה, ומשלב בין מעברי נפילה מגובה, סיבובים מורכבים, קפיצות ואלמנטים של ריקוד אלגנטי. מטרת הכוריאוגרפיה היא להציג את החוזקות של המתעמל כמו גמישות, כוח, שיווי משקל ואומנות אקספרסיבית. הניקוד ניתן על ידי השופטים על סמך האלמנטים המבוצעים, ביצוע והתרשמות אומנותית, תוך מתן דגש על מיומנות טכנית וגם על ביטוי יצירתי. התעמלות קרקע היא לא רק מבחן של סיבולת פיזית ומיומנות, אלא גם צורת אומנות המאפשרת להעביר רגש וסיפור דרך תנועה.

כיצד נראה תרגיל קרקע?

תרגיל קרקע הוא בעצם הרכיב המרכזי בהתעמלות אומנותית, ובו ספורטאים מבצעים תרגיל על מזרן קפיצי ייעודי. התרגיל כאמור נמשך בין דקה וחצי לשתי דקות על רקע קטע מוזיקלי, וכולל אלמנטים של אתלטיקה, אקרובטיקה וריקוד. מתעמלים מציגים את הכוח, הגמישות, האיזון והקואורדינציה שלהם באמצעות סיבובים גבוהים, אתלטיקה מורכבת, קפיצות גבוהות ותנועות ריקוד. תרגילי הקרקע בענף התחרותי הם כאלו שעליהם המתעמלים והמתעמלות עובדים במשך חודשים ארוכים ולפעמים שנים כדי להגיע לדיוק ולשלמות. השיפוט של התרגיל נעשה על ידי צוות שיפוט וכל מתמודד נבחן באופן אישי על ידי בדיקה של כמה פרמטרים שונים.

מה התעמלות קרקע יכולה לפתח בגוף?

התעמלות קרקע יכולה לחזק מאוד את הגוף ואת האופי, ולטפח תכונות רבות התורמות לצמיחה אישית. עיסוק בספורט הזה דורש מסירות, משמעת והתמדה, מוסר עבודה חזק ויכולת להגדיר ולהשיג יעדים. הדיוק והיצירתיות הדרושים לביצוע התרגילים משפרים את המיקוד ואת יכולת פתרון הבעיות, וביצוע תחת לחץ מגביר את הביטחון והחוסן הנפשי. כמו כן, האופי השיתופי של התעמלות מפתח גם יכולת של עבודת צוות ותקשורת.

מבחינה גופנית, התעמלות קרקע מספקת אימון מקיף הבונה כוח, גמישות וסיבולת. האלמנטים האתלטיים והאקרובטיים בעצימות גבוהה מחזקים את שרירי הליבה, הזרועות, הרגליים והגב, ומשפרים את הכוח והיציבות של הגוף. תרגול קבוע מקדם גם את בריאות הלב וכלי הדם דרך חיזוק הסיבולת לב-ריאה כחלק משגרת האימונים. בסך הכול התעמלות קרקע היא דרך מצוינת לפתח חוסן נפשי וכושר גופני ולשמור על איכות חיים טובה עם גוף ונפש בריאים.

איפה אפשר להתחיל באימונים?

כדאי להתחיל התעמלות קרקע במסגרת קבוצתית, מה שאפשר לעשות במתנ"סים בקהילה, במרכזי חוגים ובאולמות פיס ברחבי הארץ. אפשר בנוסף למצוא קבוצות אימון וחדרי כושר המציעים לימוד ותרגול של התעמלות קרקע. מבוגרים המתקשים למצוא קבוצה יוכלו לנסות ולחפש אנשים נוספים שישמחו להצטרף לפתיחת קבוצה אצל מאמנים מקומיים. כמובן שלאחר תקופה מסוימת אפשר להתחיל להתאמן בזהירות בבית בעזרת מזרני אימון שאפשר לרכוש במחירים מעולים באתר שלנו.

מהי התעמלות קרקע אולימפית?

התעמלות קרקע אולימפית היא הענף התחרותי של התעמלות קרקע, והיא תת-ענף של התעמלות אומנותית. במסגרת התעמלות קרקע אולימפית נבחנים המתמודדים בתרגיל שאורך בין דקה וחצי לשתי דקות שבו הם מפגינים יכולות אתלטיקה ואקרובטיקה דרך סיבובים, קפיצות, נפילות מבוקרות וצעדי ריקוד. השיפוט נעשה על ידי שופטים המנקדים את הביצועים של כל מתמודד לפי פרמטרים מדויקים. התעמלות קרקע אולימפית נחשבת לאחד מסוגי הספורט הכי מאתגרים שיש כיוון שהיא דורשת מהמתמודדים כוח פיזי, סיבולת וגמישות, וגם יכולות אתלטיות מרשימות לצד יכולות ריקוד ותצוגה.   

לסיכום

התעמלות קרקע היא ספורט נפלא המפתח הרבה מאוד תכונות אופי חשובות, וכן מחזק את הגוף ואת שרירי הליבה ותורם לסיבולת לב ריאה ולבריאות הלב והדם. על אף שזהו ספורט אולימפי במהותו, היום יותר ויותר אנשים מבינים את היתרונות הרבים שלו ובוחרים להתאמן בהתעמלות קרקע במקומות המיועדים לכך. אם גם אתם רוצים ליהנות מהיתרונות הרבים של התעמלות קרקע, כאן באתר מגה ספורט ובסניפים תוכלו למצוא את כל האביזרים והציוד שיאפשרו לכם לתרגל מהבית ומכל מקום.