דרכים למדידת אחוזי שומן

מי מאתנו לא הכריז בשלב כזה או אחר שהוא מבקש להוריד במשקל, אך כלל לא התכוון לאבד רקמת שריר, אלא רק רקמת שומן, זו שגורמת להיראות יותר מלאים ממה שרוצים. אז כן, יש להבדיל בין מסת שומן לבין שאר מסת הגוף (זו שבין היתר כוללת עצמות, שרירים, רקמות וכדומה). אם רק נבדיל בין השניים נוכל להתמקד בהשלת שומנים ולא נאבד בדרך מרכיבים חיוניים. מסקנה? מדידת אחוזי שומן מאוד חשובה - מסייעת להציב מטרה, וזאת גם אם הסיבה אינה בהכרח קשורה לנראות, ופה ניגש להסביר. מודעות לאחוזי שומן בגוף מסייעת לנטר תחלואה ואף לדייק את משטר האימונים לטובת שיפור הביצועים הספורטיביים. מכאן שאם גם אתם תוהים כיצד מודדים אחוזי שומן, אתם מוזמנים להכיר מגוון דרכים יעילות - מי פחות ומי יותר.

קהל יעד

בדיקת אחוזי שומן מומלצת למי שעוסקים בספורט ומתלבטים לגבי הורדת אחוזי שומן, אנשים שנמצאים בקבוצת סיכון לחלות באוסטאטפורוזס (או במגוון מחלות אחרות), אנשים שנמצאים בתהליך הרזיה ועל כן מבקשים לבנות תפריט מדויק ולבקר את קצב ההתקדמות, ועבור אנשים שטרם מלאו להם 25 שנה והם מעוניינים לעקוב אחר תהליך התפתחות העצם. כיצד ואיך מתבצעת הבדיקה? עברו על האופציות הבאות:

בדיקת DXA

ביכולתה של בדיקת DXA לנטר שורת נתונים שנוגעים לא רק לאחוזי השומן ולמסת הרקמה הרזה, אלא גם למבנה העצם. את הבדיקה מבצעים באמצעות מכשיר רנטגן שסורק את האזור הרצוי באמצעות קרינה מאוד נמוכה (הנבדק אינו מסכן את עצמו - העוצמה נמוכה מ5% מבדיקת רנטגן שגרתית), כאשר המדדים מוכרעים באמצעות האנרגיה שמוחזרת. כיצד? ובכן, האנרגיה שחוזרת מושפעת מהחומר שבו היא מתנגשת, כלומר האנרגיה המוחזרת מגיבה באופן שונה כאשר היא פוגעת ברקמת שומן וכאשר היא פוגעת ברקמת עצם.

חשוב לדעת - הבדיקה מצריכה לשכב על הגב באופן ישר ואילו התוצאות מתקבלות בתום הבדיקה בצורת תרשים. כמו כן, על מנת להישאר במעקב, רצוי לחזור על הבדיקה מדי כמה חודשים.

מוליכות חשמלית

כפי שהשם מרמז, מודדים את אחוזי השומן באמצעות שליחה של פולסים חשמליים בדרגה נמוכה, ואף מכניסים למשוואה נתונים נוספים: מין, משקל וגובה. גם פה המדידה מתייחסת לאותה התנגדות חשמלית שנובעת מאופי הרקמה שבה הפולסים מתנגשים. אחד מהמכשירים בתחום עונה לשם SECA ובין היתר ביכולתו להעריך את תכולת הנוזלים שמחוץ ובתוך התאים.

חשוב לדעת - במקרה זה המדידה עשויה להיות מושפעת מטמפרטורת הגוף ואף מכמות הנוזלים, ועל כן רצוי להשתדל לבצע את המדידות החוזרות לצד תנאים כמה שיותר זהים.

מדידת קפלי עור

שיטה זו מודדת את קפלי העור באמצעות מכשיר ידני העונה לשם "קליפר" ולצד שילוב של נוסחה. מדובר בשיטה מאוד בטוחה וכלל לא פולשנית. עם זאת, מי שמבקש להשיג תוצאה מדויקת, מוטב שייבחר בשיטה אחרת, וזאת כי שיטה זו אינה מתחשבת במאפייני גובה, גיל ומבנה (יש השלכות על קצב חילוף החומרים ומכאן שגם על בניית התפריט). עוד ראוי לקחת בחשבון שהגוף כל הזמן משתנה ועל כן אם מבקשים לבצע מעקב ממושך, תגלו שקשה למצוא את המקום המדויק שבו מדדנו בפעם הקודמת.

דגשים חשובים - מדובר בכלי אידאלי עבור מעקב ביתי ועבור בחינת אחוזי השומן באזור מסוים. מנגד, יש לזכור שלא מקבלים נתונים מדויקים, כיוון שהגוף אינו מאבד/מוסיף שומן באופן שווה בסך האזורים.

שקילה תת מימית

שיטה זו בעיקר משרתת מדענים והיא נחשבת מאוד מדויקת, אם כי לא מאוד נוחה. השיטה מושתתת על העובדה שרקמת גוף שמן פחות צפופה מרקמת גוף רזה, וזאת בודקים באמצעות כניסה לאגם מלא במים.

חשוב דעת - התוצאות אומנם מדויקות, אך לוקח זמן עד שהן מתקבלות.

בדיקת BOD POD

גם שיטה זו מתבססת על שוני בצפיפות הרקמות. עם זאת, בדיקה BOD POD אינה מושתתת על מים, אלא על דחיקת אוויר. התוצאות נחשבות אמינות ומהירות והתהליך עצמו נוח.

חשוב לדעת - בדיקה זו נערכת בתוך תא אטום לצד לבוש מינימאלי ושיער אסוף.

מדידת היקפים

דרך ביתית וכלל לא מדעית, אך עבור נקודת ההתחלה היא בהחלט מספיקה - תלוי מהו המניע. כל שצריך לעשות זה להיעזר בסרט מדידה, למדוד היקפים ואת התוצאות להציב בנוסחה מוכנה. על מנת לפשט את התהליך מומלץ להיעזר בנוסחאות ממוחשבות שרק צריך להזין בהן את הנתונים.

חשוב לדעת - מדובר בשיטה שאידאלית רק עבור גישוש ראשוני.

רגע ההכרעה

רגע לפני שרצים לבחור בין שיטה אחת לשנייה, יש לזכור כמה עובדות מדעיות: לעומת גברים, נשים זקוקות ליותר אחוזי שומן ולטווח הגילאים יש השפעה ישירה על הממצאים. לאחר שיישרנו קו נעבור להבין איזו שיטה רצויה, ופה נחזור למטרה. ככול שפחות חשוב שהתוצאה תהיה מדויקת, כך מוטב להיעזר באותם מכשירים "ביתיים". מנגד, אם המטרה בריאותית או קשורה להישג ספורטיבי תחרותי, הרי שאז מוטב להתמקד באמצעים יותר מדויקים.

שורה לסיכום? תוצאות הבדיקה הן רק ההתחלה. לאחר מכן יש לגזור מטרות ומסקנות שנוגעות להתנהלות ספורטיבית ולבניית תזונה מתאימה. בהצלחה!