איך לבחור את המשקל המתאים למשקולות?

אימון אפקטיבי במיוחד

חדרי הכושר עשירים במגוון רחב של משקולות, ולו בשל שלל היתרונות שהן מעניקות לאימון. הן מתאימות לתרגילים רבים, ומאפשרות למתאמנים לעבוד על שרירי גוף שונים. ניתן להניף את המשקולות בזוויות או טכניקות שונות, מה שמסייע לגיוון האימון באופן ניכר. כדי לחטב את הגוף ולבנות את השרירים, חשוב להתאמן לפחות פעמיים בשבוע, כשיש לבנות תכנית אימונים מגוונת שכוללת תרגילים על כל שרירי הגוף. התכנית האידיאלית תהיה כזו שבה בכל אימון מתרכזים בקבוצת שרירים שונה, וכמובן משלבים ימי מנוחה בהתאם לכמות האימונים. כדאי להתייעץ עם מאמן כושר לטובת בניית תכנית אפקטיבית שמותאמת בעבורכם באופן אישי. יתרה מזאת, אחד הדברים החשובים ביותר בכל אימון, לרבות אימוני משקולות, הוא לחמם את השרירים, מה שיסייע להכין את הגוף לקראת האימון, להימנע מפציעות ספורט, לשפר את הביצועים ולאפשר לשרירים לתפקד באופן המיטבי.

פה נעצור לציין, שמשקולות יד הן אביזר כושר לא יקר וקל לאחסון, ולכן הן זמינות בעבור כל מתאמן שמעוניין לרכוש אותן לטובת אימונים ביתיים.

אבל איך בוחרים את המשקל הנכון?

ניתן למצוא לא מעט סוגי משקולות, כשהמשקל שלהן יכול להיות נמוך (כמו קילו) או גבוה. יש משקולות בעלות משקל קבוע, ויש משקולות שמאפשרות הוספה או הסרה של משקל (באמצעות דיסקים ייעודיים).

בחירת המשקל לאימון היא תהליך אינדיווידואלי, כך שכל מתאמן יכול להפיק יתרונות ממשקלים שונים, כשיש לקחת בחשבון את יכולותיו הפיזיות. כדי לבחור את המשקל הנכון, יש לבחור משקולת שאינה כבדה מידי בעבורכם, אך עדיין טומנת בחובה מעט קושי. למתחילים, יש לבחור במשקלים נמוכים בתור התחלה, על מנת לבחון את הסיבולת והיכולות הפיזיות (עם הזמן תוכלו להתקדם באופן הדרגתי למשקלים גבוהים יותר). למעשה, אם אתם מצליחים לבצע 10 חזרות עם אותו המשקל (כמובן, כשהקושי אינו משמעותי מידי), סביר להניח שזה המשקל האידיאלי בעבורכם. אם אתם לא מצליחים לסיים את התרגיל עד הסוף, מוטב לבחור במשקל נמוך יותר.

רצוי לבצע עד 3 סטים לכל תרגיל, כשכל סט יכלול 8-15 חזרות. כמובן שזו כמות ממוצעת, ומתאמנים ותיקים עשויים לבצע כמות סטים\חזרות גבוהה יותר. כל הרמת משקולות נמשכת מספר בודד של שניות, אך אם רוצים להעצים את האימון, ניתן להחזיק את המשקולת במצב סטטי או להאט את קצב ההרמה. כמו כן, בין סט לסט, הגוף חייב לנוח, כשהמנוחה עשויה לנוע בין דקה וחצי לחצי דקה (תלוי ברמת הכושר הגופני שלכם והיכולות הפיזיות).

טיפ: רכשו מחברת קטנה ותעדו את האימונים שלכם, לרבות כמות הסטים והחזרות שביצעתם והמשקל שהרמתם. זה יסייע לכם לבצע מעקב יסודי אחר האימון, כמו גם להציב לעצמכם יעדים עתידיים.

 

לסיכום, אימונים המשלבים בתוכם הרמת משקולות, עשויים להיות אפקטיביים יותר, כשמומלץ לעבוד בכל פעם על קבוצת שרירים אחרת. מוטב לבנות תכנית אימונית מותאמת אישית, ולבצע מעקב אחר האימונים (כמו כמות חזרות ומשקל המשקולות). רצוי להתייעץ עם רופא על מנת לוודא את כשירותכם לאימון, וכמובן לבנות את תכנית האימונים לצד מאמן כושר מקצועי. בהצלחה!