אימון למבוגרים

אימוני כושר הם מזמן לא רק לצעירים בלבד. אנשים מבוגרים וקשישים עוסקים בכושר ושומרים על אורח חיים בריא, ויש לכך יתרונות רבים: פיתוח סיבולת, שמירה על הבריאות לאורך זמן, חיזוק הגוף ומניעה של היחלשות השרירים, שמירה על אורח חיים בריא, מניעה של פציעות כתוצאה משרירים חלשים, התמודדות עם תסמיני מחלה ועוד. הסוד באימונים למבוגרים או קשישים הוא שגרה קבועה והתאמה של אימוני הכושר אליהם, אבל איך עושים את זה? ומה חשוב לדעת לפני שמתחילים?

כמה אימונים כדאי לבצע בשבוע?

למבוגרים וקשישים מומלץ להתאמן בין פעמיים לארבע פעמים בשבוע, בהתאמה למצב הבריאותי והיכולות האישיות של כל מתאמן. ניתן כמובן להעלות או להוריד את מספר האימונים בהתאמה למצב האישי של כל אחד.

כמה זמן אורך כל אימון?

אימון למבוגרים או קשישים אורך בין 20 ל-30 דקות. אפשר להאריך ב-10 דקות נוספות אבל אין צורך ביותר מזה. כדאי להימנע ממאמץ יתר ומאימונים ארוכים מדי.

כדאי לשלב בין כוח לאירובי?

כל עוד המצב הרפואי מאפשר, מומלץ לשלב. כדאי להיעזר באיש מקצוע שיתכנן את האימונים, ידריך בביצוע שלהם ויפקח על הנעשה.

לא לשכוח לעבוד על יציבות

תרגילים שעובדים על יציבות או שיווי משקל יכולים לסייע בהעלאת הביטחון ובהורדת הסיכויים לפציעות כתוצאה מנפילה או מעידה.

אילו תרגילים מומלצים למבוגרים?

אירובי

הליכה, ריצה או שחייה יכולים לסייע בהמרצת הדם ובחיזוק השרירים, והם גם עוזרים בשיפור סיבולת לב ריאה ואפילו במניעת מחלות או בהתמודדות עם תסמיני מחלה קיימים. האירובי יתאים מאוד גם כחימום לפני האימון.

סקוואטים

כפיפה והתרוממות באיטיות. תרגיל מעולה לחיזוק השרירים, היציבה והסיבולת. מומלץ לבצע אותם באיטיות ובריכוז. התרגיל הזה מומלץ למי שמחפש תרגילים לחיזוק שרירי הרגליים, ויש לבצע אותם בנוכחות של איש מקצוע לצורך פיקוח ומעקב.

הרמת משקולות (או כפיפת מרפקים) עם משקולות יד

הרמת המשקולות בזווית של 90 מעלות לגוף והרמה איטית על לכתף. כדאי להשתמש במשקולות הרמה במשקל נמוך ולהעלות בהדרגה על פי היכולת והמלצתו של מאמן כושר או איש מקצוע.

  • יש לנוח בין תרגיל ותרגיל ובין סטים שונים, ולהקפיד על שתיית מים מרובה.

חשיבות איש המקצוע

במקרה של אנשים מבוגרים או קשישים, חשוב להיעזר בשירותו של מאמן כושר או איש מקצוע מוסמך לצורך ביצוע התרגילים. אימוני כושר בגיל מבוגר עלולים להיות מסוכנים אם לא מבצעים אותם בזהירות, בהתאמה לגיל ולמצב הרפואי תוך הקפדה על דגשים מסוימים, ולכן חשוב לפנות לאיש מקצוע שינהל את האימונים באופן בטוח ומקצועי.

לא לשכוח חימום

החימום הוא חלק חשוב מהתחלת האימון, לצורך הגברת זרימת הדם למקום והורדת הסיכויים לפציעות. אפשר לבצע אימון אירובי קצר כמו הליכה או ריצה קלה כחימום, או לבחור אחד מסוגי חימום לפני אימון שיכולים להתאים למבוגרים או קשישים. אם אתם לא בטוחים מה יתאים, כדאי להתייעץ עם מאמן כושר.

הכל מתחיל ונגמר בתזונה נכונה

חשוב להקפיד על תזונה נכונה. תזונה אחרי אימון ולפניו יעשו את ההבדל ויביאו תוצאות לצד האימון האפקטיבי, גם לטווח הארוך. יש לספק לגוף חלבונים ממקור איכותי, דבר שנכון לכל מתאמן בכל גיל.

אימון יכול להיות מאוד מועיל למבוגרים או קשישים, ולתרום רבות לבריאות ולביטחון שלהם. כדאי להקפיד על כללי בטיחות וזהירות כדי להימנע מפציעות או החמרה במצב רפואי קיים, וניתן לעשות זאת אם מסתייעים במאמן כושר מוסמך שיכול לאמן אנשים בגלאים מתקדמים.