איך מלמדים את הילדים לרכב על אופניים?

לשמור על שיווי המשקל

על מנת לרכוב על אופניים באופן המיטבי, חשוב להקפיד על שיווי המשקל, זהו אחד השיקולים הראשונים שיש לקחת בחשבון בטרם עולים על האופניים. ילדים רבים חוששים לרכוב על אופניים משום שהם מפחדים לאבד שליטה וליפול, ולכן לשיווי המשקל יש חשיבות ניכרת בתהליך. אחת הדרכים להתמודד עם עניין שיווי המשקל ברכיבת ילדים, היא באמצעות גלגלי עזר, שהרי מדובר בשני גלגלים קטנים מכל צד שמסייעים לאופניים להישאר יציבים, כך שהילד לא יכול ליפול במהלך הרכיבה.

הדעות בנוגע לגלגלי העזר חלוקות, כשמצד אחד יש מי שיאמרו שמדובר באלמנט מצוין שמאפשר לילדים לרכוב בביטחון (כשבשלב מאוחר יותר מסירים את הגלגלים). ויש מי שיאמרו שמדובר באלמנט שפוגע בהקניית שיווי משקל ורכיבה יציבה, ולו בשל העובדה שהילד נשען על כך שישנם גלגלים, ולא לומד כיצד להישאר יציב בכוחות עצמו. אם אתם נמנים בין אלה שטוענים שגלגלי העזר הם אלמנט שלילי, תוכלו לעבוד עם הילד על שיווי המשקל ללא גלגלי העזר, כך תוכלו ללמד אותו כיצד לאזן את הגוף ואיך להימנע מנפילות, כשדבר זה מתבצע בדרך כלל באמצעות אופני איזון.

רגע, מהם אופני איזון?

שאלה מצוינת! כיום בשוק קיימים אופניים ייעודיים לילדים הנקראים אופני דחיפה או אופני איזון, שמתאימים לילדים החל מגיל 3. מדובר באופניים בעלי מושב נמוך, כך הילד יכול לגעת עם כפות רגליו ברצפה. למעשה, הילדים דוחפים את עצמם באמצעות הרגליים, מרימים אותן מעלה (אפשר לקפל את הרגליים או להרים לצדדים) ונשארים יציבים על המושב. אם הם חשים ששיווי המשקל שלהם מתערער, הם מיד יכולים להניח את רגליהם על הקרקע ולבלום את הנפילה. כך הם לומדים כיצד לשלוט בשיווי המשקל של גופם, ובין היתר מבינים כיצד להשתמש בכידון באופן המיטבי ומפתחים את הקואורדינציה. לצד היתרונות הללו, החשוב ביותר הוא שהרכיבה על אופני האיזון מקנה להם ביטחון עצמי לרכוב על אופניים קלאסיים, כך שלאחר תקופה קצרה של אימון, הם לא יהססו לעבור לאופניים רגילים.

מתאמנים ברכיבה על אופניים!

באופני האיזון ניתן להתאמן בכל רגע פנוי. כדאי לעשות זאת במתחם קטן יחסית (כמו בחצר או במגרש שכונתי), ורצוי שהאזור שבו מתאמנים יהיה ישר וללא שיפועים. העדיפות היא למקום שבו תוכלו לשלוט על הרכיבה של הילד, כשכמובן יש להימנע מרכיבה בסמוך לכבישים או אזורים שבהם נוסעים רכבים (למשל בחניון). שימו לב שחשוב למגן את הילד באופן המיטבי בטרם הרכיבה, לכן יש להצטייד בקסדה מתאימה, מגיני ברכיים ומרפקים, וכמובן רצוי לרכוב בנעליים סגורות, מומלץ לבחור בנעלי ספורט.

במהלך האימונים הילד עשוי לאבד את שיווי המשקל, ובמקרה שכזה מוטב לאפשר לו להתמודד עם המצב, ולהימנע מלהתערב או לסייע, ולו כדי שיוכל ללמוד כיצד לאזן את עצמו. חוץ מזה, שהתמודדות עצמית יכולה להשפיע באופן ניכר על המוטיבציה והביטחון.

לאחר פרק זמן של אימון, כשהילד למד כיצד לשמור על איזון ושיווי משקל, תוכלו לעבור לשטחים גדולים יותר, על מנת להקנות הרגלי שימוש בכידון האופניים והבנת המרחב והסביבה במהלך הרכיבה. בתום התהליך, לילד יהיה ביטחון לרכוב על אופניים רגילים, מה שאומר שעכשיו תוכלו לרכוש בעבורו את האופניים שעליהם תמיד חלם.

טיפ אחרון לסיום: הצטיידו במשאבה איכותית, כך תוכלו למלא אוויר בגלגלים במידת הצורך, ולשמור על בטיחות הילד במהלך הרכיבה.

רכיבה נעימה ובטוחה!