איך מלמדים את הילדים לגלוש?

גלישת גלים היא ספורט מיוחד במינו. הוא משלב יכולת גופנית של כוח, זריזות, קואורדינציה ושיווי משקל עם אלמנטים נוספים כמו התמודדות עם איתני הטבע, תחושת עצמאות וגם קהילתיות רבה. הקרבה של רבים בישראל לחופי הים התיכון והאקלים הנוח לאורך רוב השנה, הופכים את הספורט הזה לבחירה מצוינת.

בכדי למצות את כל היתרונות של גלישת גלים, חשוב ללמד את הילדים את הבסיס בצורה נכונה. כך הם ירגישו בטחון ויוכלו להתחיל ליהנות כבר מהרגעים הראשונים שלהם עם הגלשן. אז איך מלמדים את הילדים לגלוש? אספנו כמה הצעות ורעיונות.

לימוד גלישה - השלבים השונים

כאמור, חשוב ללמד ולהכין את הילדים כמו שצריך בכדי שיוכלו להתנסות בגלישה מהנה. אנחנו רוצים שיחוו את הספורט על הצד הטוב ביותר. כמו בכל פעילות, לא כולם מתמידים וחלק מהילדים יעדיפו אולי להמשיך עם פעילות שונה. מה שעלינו לאפשר להם זו היכרות טובה עם התחום על מנת להתמודד עם פחדים וחששות שונים שלהם. כך יהיו ברשותם כלים לשלוט בגופם על הגלשן וליהנות. לימוד גלישה עובר דרך השלבים הבאים:

שחיה

לפני שמתחילים לגלוש, עלינו לוודא שהילד או הילדה שוחים בצורה טובה. חשוב שתהיה להם התנסות עם שחיה בים, גם כאשר הוא מעט גלי. מומלץ ביותר ללמוד שחיה בצורה מקצועית. זהו לימוד שנשאר אחר כך לכל החיים, חשוב לקבע הרגלים נכונים מבחינת סדר, איכות תנועות, ונשימה. בגלישה נשתמש הרבה בתנועות שלקוחות מסגנון חתירה. רצוי מאד להכיר אותו לפני שמתחילים.

תיאוריה

הזכרנו לימוד שחיה כפעילות מקדימה לגלישה שצריך להשלים לפני שבכלל ניגשים לתחום. יש עוד שלב שצריך לעבור לפני שאנחנו ניכנס עם הילדים למים. ממש כמו בלימוד נהיגה, גם כאן יש שלב שבו נעבור על חומר תיאורטי. חשוב לעשות זאת בצורה קלילה ומעוררת עניין. בשלב הזה נעבור על כמה נושאים כשביניהם נלמד את הילדים על הים, הגלים, המצבים השונים שלנו על הגלשן, כיצד גולשים (לפחות בתיאוריה) על הגל ועוד. זה גם הרגע לתת לילדים קצת מוטיבציה ולהראות להם סרטונים של גולשים מקצועיים.

גלישה

כאשר ניכנס למים, נלמד את הילדים קודם כל להרגיש נוח עם הגלשן, כרגע בשכיבה. השלב הזה הוא חשוב מפני שהילדים מרגישים 'דרך הבטן' איך הגלשן מתנהג. זה השלב שהם מתחילים להרגיש בטוח ואפילו ליהנות. ניתן להם להתחיל לתפוס גלים, כרגע בשכיבה, ונוודא שהם מצליחים לחתור כמו שצריך.

את השלב הראשוני נעשה במידת הצורך עם גלשן בוגי. זהו גלשן לכל דבר רק שהוא במימדים שמאפשרים לילד לתפוס גל גם בשכיבה. גלשני הבוגי, מעבר לכך שהם מהווים שלב בדרך לגלישה על גלשן רגיל, יכולים להיות מאוד מהנים בפני עצמם. העובדה שקל לשאת את הגלשן ביד, לאחסן ברכב או אפילו על אופניים, עושה אותו מאד נגיש ונוח.

לאחר התרגול הראשוני, נעבור לתרגל מעבר בין תנוחות. זהו תהליך שדורש אימון וחזרות. לאט לאט הילדים יקבלו בטחון לעמוד על הברכיים ואז להתרומם על הגלשן ו...לגלוש! הפעמים הראשונות שגולשים ממש בעמידה הן מתגמלות ביותר. אלו רגעים שיישארו חרוטים בזיכרון שלהם לתמיד..

הדגשים שנעבוד עליהם הם:

התנהלות במים - שמירה על תחושת כיוון ומרחק מהחוף כמו גם התמצאות ומציאת הנקודות הנכונות לכניסה לים ולאזור הגלישה.

חתירה נכונה עם הגלשן - כיצד לנצל את כוח הרגליים בצורה הטובה ביותר תוך ניצול תנועות המים והגלים בשביל לנוע ממקום למקום לפני ואחרי הגלישה.

זיהוי של גלים בשלב בו הם נוצרים. הכרה של מבנה הגל ואימון על פיסת הגל במקום הנכון, לא מוקדם ולא מאוחר מידי.

 

התנהלות בטוחה

אחד הדגשים החשובים ביותר הוא כמובן בנושא הבטיחות. הים עצמו הוא מסוכן והגלישה מוסיפה עוד סכנות נוספות של פגיעות שונות בגלל גלשנים או גולשים אחרים. בטיחות הוא נושא שישתלב לכל אורך ההכשרה, החל מהשלב התיאורטי ועד הגלישה עצמה. נעבור ונדגיש את הנושאים הבאים:

כבוד הדדי בין גולשים, מתן זכות קדימה והתארגנות נכונה של מספר גולשים במרחב.

הכרה של הגבולות שלנו מבחינת תשישות וסימנים מקדימים לכך.

הכרה של הזרמים והסחף בים.

התמודדות עם מצבי חירום שלנו או של גולשים אחרים.

הכרה של גבולות הגזרה בים ואחריות לשמירה על ביטחונם של מתרחצים אחרים.

התגוננות מהשמש ושתיה מספקת.

סיכום

גלישת גלים היא ספורט נהדר שמשלב הרבה: מיומנות ואחריות יחד עם הנאה רבה וסיפוק. הספורט עצמו איננו יקר יחסית לתחומים אחרים והוא כאמור נגיש מאד לרבים. אם בעבר הגלישה הייתה ספורט ששייך לשוליים, כיום המצב כבר השתנה לגמרי. חוגי גלישה לילדים רבים כבר קיימים לאורך חופי ישראל וילדים רבים נהנים מהם. עוד נקודה מעניינת היא שלמרות התדמית ה'גברית' שהייתה לספורט בעבר, כיום הוא מאד פופולרי גם בקרב ילדות ונערות והן אולי מהוות את רוב הנרשמים החדשים לחוגים.