כיצד לבחור נעלי ריצה

מספר גורמים אינדיבידואליים לכל אחד ואחת מאיתנו שמשפיעים על הצרכים הספציפיים שלנו מהנעל שנרוץ בה. לכן כיום ישנה חלוקה של נעלי הריצה למספר סוגים עיקריים, על מנת לאפשר התאמה מקסימלית לצורת הרגל ולתנועת הריצה של כל רץ ורצה.לפניכם מדריך לחמשת סוגי נעלי הריצה העיקריים, כאשר "המבחן הרטוב" יעזור לכם להבין מהו סוג כף רגל שלכם, על מנת שתוכלו למצוא את עצמכם בין חמשת הסוגים.

 

נעלי שליטה בתנועה (Motion control)

נעליים אלה מיועדות לבעלי נטיה לפרונציית-יתר, כלומר כף רגל שנוטה להתגלגל פנימה כאשר היא פוגעת ברצפה. הן בנויות כדי להפחית או לשלוט בתנועת הגלגול של כף הרגל ולשמש כבולמות זעזועים. אלה הן הנעליים הקשיחות ביותר מבין חמשת הסוגים ונוטות להיות כבדות יחסית אך גם עמידות ביותר. נעליים אלה מתאימות במיוחד למי שסובל מפלטפוס.

 

נעליים מרופדות (Cushioned)

תוספת ריפוד היא חשובה במיוחד עבור רצים שרגליהם אינן נוטות להתגלגל פנימה או החוצה כלל, שכן תנועת הגלגול הזאת (כאשר היא מתרחשת במידה הנכונה) מסייעת בבלימת זעזועים, שאחרת מגיעים מעלה אל המפרקים ואל עמוד השדרה. הריפוד הנוסף של נעליים אלה מיועד לפצות על היעדר הגלגול ולבלום את הזעזוע המתקבל כאשר הרגל פוגעת ברצפה. אם יש לכם כפות רגליים נוקשות הנוטות לתת-פרונציה או קשת גבוהה, נעלי ריצה מרופדות מאפשרות מקסימום תנועה של כף הרגל והן אידיאליות עבורכם.

 

נעלי יציבות (stability)

סוג זה של נעליים משלב ריפוד, תמיכה מדיאלית(לאמצע כף הרגל) למניעת קריסה של כף הרגל פנימה ועמידות גבוהה. מדובר למעשה בפשרה בין נעלי השליטה בתנועה לבין הנעליים המרופדות. נעלי היציבות מעוצבות כדי למנוע תנועת-יתר והן מתאימות לרצים בעלי קשת נורמלית המעדיפים מידה מסוימת של תמיכה בשילוב של עמידות גבוהה.

 

נעליים קלות משקל (Lightweight)

נעליים אלה כשמן כן הן, קלות משקל וכן גמישות ומגיבות יותר מאשר נעלי ריצה רגילות. הן מגיעות עם רמות שונות של ריפוד ויציבות, אך באופן כללי אינן מעניקות תמיכה מספיקה על מנת להיכנס לקטגוריה של נעלי שליטה בתנועה. נעליים אלה מותאמות לריצה במהירויות גבוהות במיוחד או למרחקים ארוכים.

 

נעלי שטח (Trail)

נעליים אלה מגיעות לרוב עם מאפיינים ייחודיים האמורים לסייע למתאמן בריצה בתנאי שטח, לכן הן נוטות להיות קשיחות יותר ולהעניק לרגל תמיכה מירבית על גבי משטחים שאינם ישרים וחלקים.

 

מתי כדאי להחליף נעלי ריצה?

כעיקרון, כדאי לקנות נעליים חדשות אחרי שרצתם 800-900 ק"מ בישנות. עבור מי שרץ בסביבות ה-24 ק"מ בשבוע, משמעות הדבר היא זוג חדש כל 8-10 חודשים. עם זאת, אם אתם רואים סימני שחיקה בחלק אחד של הסוליה יותר מאשר באחר, או שהחלק האמצעי של הסוליה נראה דחוס, עדיף לא לחכות לפציעה ופשוט לקנות זוג חדש. אבל אל תמהרו לזרוק את הנעליים הישנות – קחו אותן אתכם לחנות כשאתם הולכים לקנות את הזוג החדש. סימני השחיקה עליהן יעזרו למוכר להבין טוב יותר את הצרכים שלכם ולהתאים לכם נעליים שיתאימו לכם בדיוק