אימון אגרוף

אגרוף הוא לא רק אקשן בסרטים, אלא ספורט של ממש שאפשר להפוך לדרך חיים ולחלק משגרת אימונים קבועה. מדובר באימון בעצימות גבוהה שיכול להתאים כמעט לכולם, לגברים, נשים, צעירים ואפילו ילדים, כל עוד מבצעים את האימונים נכון ובהדרגה. אז מה חשוב לדעת ולהכיר לפני שעוטים את כפפות האגרוף? ואיך הופכים את האגרוף לחלק משגרת האימונים?

מהי מטרת אימון אגרוף – ואיזו תועלת הוא נותן לנו?

מטרת אימון אגרוף היא לחזק ולפתח את השרירים (בעיקר משום שאגרוף מחייב שימוש בשרירים רבים בגוף) ובפרט שרירים שאחראים על יציבות ויציבה, פיתוח סיבולת לב ריאה, העלאת הערנות ומצב הרוח בעקבות שחרור גבוה של אנדורפינים (דבר שגרתי עבור אימון בעצימות גבוהה) ושיפור הקואורדינציה.  האימון יכול לסייע גם בשיפור הביטחון העצמי וברמת הכושר הגופני.

אימון עם שק אגרוף

אימוני אגרוף מתבצעים בדרך כלל עם שק אגרוף. את שק האגרוף תולים על גבי מתקן תלייה לשק אגרוף, ובסוף האימון ניתן להסיר את שק האגרוף ולאחסן אותו עד לאימון הבא. שק האגרוף הוא בדרך כלל קומפקטי ולא תופס הרבה מקום, כך שאפשר לקחת אותו באוטו לכל מקום ולאחסן אותו בקלות. בדרך כלל משתמשים בכפפות אגרוף שנועדות להגן על מפרקי הידיים.

סוגי אימונים

את האימונים בדרך כלל מודדים לפי סיבובים של 3-5 דקות ומנוחה בין כל סיבוב, עד כ-40 דקות (אפשר יותר או פחות על פי היכולת). מקצוענים יכולים להתאמן עד שעה. כדאי לתכנן את האימונים בהדרגה ועדיף בנוכחות ובייעוץ של מאמן כושר מקצועי.

אימון קרב לעומת אימון טכני

אימון הקרב מדמה קרב אגרוף אמיתי, כאשר מתאמנים מול שק האגרוף. כלומר לצד המכות האסטרטגיות שיש להשתמש בהן, צריך להתאמן תוך כדי שימוש בתרגילי התחמקות, גמישות ומהירות. האימון הטכני בעצם נועד לתרגל את אותן המכות ואת העוצמה שלהן, בלי לדמות קרב אמיתי.

אימון אירובי לעומת אימון אנארובי

אימון אירובי הוא אימון בעצימות נמוכה יחסית שבו עובדים על מכות קלות וחלשות, בטווח של זמן של כ-3-4 דקות לסיבוב. אימון אנארובי הוא אימון בעצימות גבוהה יותר שבו מתרגלים מכות חזקות ומהירות יותר, והוא אורך כ-2 דקות לסיבוב.

אימון להעלאת העוצמה

אימון שבמסגרתו מכים מכות בודדות עם הפסקה ביניהן, נועד לחזק את העוצמה של כל מכה. זהו אימון בעוצמה גבוהה יחסית שלא יתאים למתחילים.

קיימים עוד סוגים של אימונים, ומאמני כושר מתמחים יוכלו להתאים אותם להעדפות ולסגנון שלכם.

שילוב באימון פונקציונלי

את אימון האגרוף אפשר לשלב כחלק מאימון פונקציונלי, למי שאוהב אימונים דינמיים שפועלים על כמה שרירים בגוף. אימון פונקציונלי יכול להכיל את אימון האגרוף כל עוד הוא מתוכנן היטב ומאפשר למתאמן לבצע חימום לפני האימון (יש כמה סוגי חימום לפני אימון שמהם אפשר לבחור), לנוח בין סט לסט ולשמור על קצב קבוע באימון בלי להתעייף במהירות.

דגשים חשובים:

  • מנוחה – אל תוותרו על מנוחה בין סט לסט. מדובר באימונים בעלי עצימות גבוהה, ולכן חשוב לנוח כדי להתאושש וגם כדי להמשיך את האימון מבלי להתעייף במהירות. המנוחה היא חלק מהאימון ומחושבת בזמן האימון הכולל.
  • שתיית מים ותזונה נכונה – שתיית מים מרובה ותפריט מותאם חשובים מאוד בכל הנוגע לאימונים ובפרט לאימונים בעצימות גבוהה. לתזונה לפני האימון יש חשיבות גבוהה לצורך הזנת הגוף באנרגיה לקראת האימון, ולתזונה אחרי אימון חשיבות עליונה בבניית שרירים ובהתאוששות שלהם לאחר המאמץ שהופעל עליהם.
  • שילוב סוגים שונים של תרגילים – אל תסתפקו בתרגיל אחד או שניים של אגרוף. גוונו את התרגילים ואם אפשר – בצעו אימון משולב שמשלב כמה מן המטרות והטכניקות של עולם האגרוף.

אם אתם רוצים להתחיל להתאמן כבר עכשיו עם שק אגרוף, חשוב לדעת מה צריך לצורך האימון, מה ידרוש מכם האימון וכמה קשה תעבדו עד שתגיעו לתוצאות הרצויות מבחינתכם. אל תשכחו שמדובר באימון לא פשוט שמצריך כוח, אבל עם תרגול טוב, הדרכה טובה, ציוד מתאים והרבה מוטיבציה, תוכלו להגיע להישגים ולהתחזק יותר ממה שאתם חושבים.