עובדות שלא ידעתם על השרירים בגוף

השרירים שלנו משמשים אותנו לכל פעולה בכל דקה ביום, אך רבים כלל לא מכירים את רובם. שריר הוא למעשה שם כולל לרקמה שבנויה מסיבי שריר, וסיבים אלו הם גמישים ובעלי יכולת מתיחה והרפיה. את רקמות השרירים עוטפים רקמות חיבור שמאגדות את רקמות השריר יחד, ויוצרים את המכלול הנקרא "שריר". יש כמה וכמה סוגי שרירים, ולהם מספר תפקידים. האם אתם מכירים את כולם? את השריר הגדול ביותר, והקטן ביותר? מי הכי חזק? ומה עוד כדאי לדעת בנושא השרירים? כל המידע במאמר שלפניכם.

10 עובדות מעניינות על השרירים שלנו

1. השריר החזק ביותר – בלסת: שריר המלעס הוא השריר שמסוגל להפיק את הכוח הגדול ביותר בגוף האדם. הוא השריר שממוקם בצדי הלחי ומאפשר את תנועת הלסת.

2. הלשון בנויה מכמה קבוצות שרירים שמשתלבות אחת בשנייה לכדי איבר אחד. הלשון היא השריר היחיד בגוף שמחובר רק מצד אחד שלו.

3. כמה שרירים יש לנו? – לכל אחד מספר שרירים שונה בגוף. הבסיס הוא דומה, אך יש הבדלים הקשורים בגנטיקה גם באופן שבו מגדירים את מספר השרירים. באופן כללי ניתן לומר שקיימים בין 600 ל-900 שרירים שונים בגוף האדם.

4. השריר הגדול ביותר בגופנו הוא שריר הגלוטאוס מקסימוס, או שריר העכוז הגדול. זהו השריר הגדול ביותר בגוף האדם וזה שמופעל עליו הלחץ הרב ביותר. שריר זה מאפשר לנו לעמוד על שתי רגליים ולהזדקף.

5. השריר הקטן ביותר הוא ה"סטפדיוס", שריר שממוקם באוזן ואחראי על תנועות קטנות באזור האוזן.

6. השרירים בגופנו בעלי יכולת התרחבות והתכווצות, ממש עד גודלם המקורי לפני שהתרחבו.

7. השרירים הם חלק בלתי נפרד מגופנו ומהווים כמעט כמחצית ממשקל הגוף.

8. השרירים נחלקים לשלושה סוגים – הראשון הוא שרירי שלד, אלו המאפשרים את תנועת הגוף ומופעלים באופן רצוני. הסוג השני הוא שריר הלב, שריר ייחודי שמאפשר ללב להתכווץ ולהתרחב כדי להפעיל את מערכת הדם. הסוג השלישי הוא שריר חלק, שרירים שנמצאים בצמוד לאיברים פנימיים ומופעלים באופן לא רצוני ע"י מערכת העצבים.

9. השרירים בנויים מחלבונים, בעיקר שרירי השלד, ואלו מכילים עד כ-70 אחוזים מסך כמות החלבונים בגוף שלנו. שרירי השלד בנויים ממיליוני סיבי שריר שלד, ואותם מפעילים מאות אלפי קצות עצבים.

10. השרירים רועדים באופן לא רצוני בטמפרטורה קרה כדי לשחרר אנרגיה שתחמם את הגוף. פעילות השרירים הם אחד הגורמים לעלייה בחום הגוף, וככל שמסת השריר גדולה יותר, כך ייצור החום יגדל. השרירים יכולים לרעוד גם במהלך אימון, בעיקר בגלל מחסור תזונתי.

מה תפקידי השרירים בגוף?

1. תנועתיות – השרירים הם אלו שמאפשרים לנו לזוז ולבצע פעולות. ללא השרירים, לא נוכל לעמוד באופן יציב או לזוז כלל.

2. הפעלת איברים פנימיים ומערכות שונות – השרירים אחראים לפעולה תקינה של חלק מהמערכות שלנו, כמו מערכת הנשימה או העיכול. ללא השרירים, לדוגמה הסרעפת שהיא שריר בעצמה, חלק מהמערכות לא יוכלו לפעול ביעילות, או בכלל.

3. השרירים כמצבור של אנרגיה – לשרירים מאגר אנרגיה זמינה אותה הם מייצרים באמצעות חומר שנקרא גליקוגן. מצבורי האנרגיה הזמינה צריכים לשמש לפעולות פתאומיות שדורשות כוח רב, ולא לפעילות שוטפת. במהלך פעילות שוטפת, כמו אימוני כושר, השרירים משתמשים בחומר כימי אחר בשם Adenosine Triphosphate כמקור להפקת אנרגיה.

ואם רוצים לפתח שרירים?

כדי לפתח שרירים חשוב להתאמן באופן ממוקד ונכון. אך לפני שמתחילים להתאמן, נדגיש כי לא משנה מה סוג האימון, יש לנעול נעלי ספורט שיספקו תמיכה לרגליים, לגב ולברכיים, וגם הגנה מפני זעזועים וחבלות.

כמו כן, תרגילי כוח בעצימות משתנה יוכלו לפתח את השרירים ולהעלות מסת שריר, ופועלים בעיקר על שרירי הידיים, הרגליים, הירכיים, החזה, הכתפיים, הגב ועוד. במהלך אימון, משקולות מפעילות עומס על השרירים, ובשילוב תזונה נכונה הגוף משקם את השרירים לאחר המאמץ ובונה את מסת השריר. מומלץ להתאים את המשקולות למשקל שלכם, ליכולות שלכם ולניסיון עבר בתחום אימוני הכוח. אפשרות נוספת היא תרגילי מתח, אותם ניתן לבצע באמצעות מכשירים למתח מקבילים, אימון כוח שמשלב את כל הגוף ולא רק את הידיים.

מלבד זאת, חשוב לדעת ששרירי הבטן לא פחות חשובים מיתר שרירי הגוף. כאשר מבצעים תרגילים ללא מכשירים, כדאי לבצע אותם על מזרן ולהתייעץ עם מאמן כושר לגבי אופן הביצוע המומלץ של התרגילים כדי להימנע מפגיעה בגב ובעמוד השדרה. קיימים גם מכשירים ייעודים לבצע תרגילי בטן שיעזרו לכם באימונים.

שנסכם?

השרירים בגופנו הם עולם שלם, וכל מי שמעוניין לבצע פעילות גופנית ולפתח את השרירים יכול לעשות זאת באמצעות תרגילים ומכשירי כושר שונים. כדי לפתח ולחזק את השרירים יש לבצע אימונים הדרגתיים תוך התמדה והקפדה על תזונה נכונה ושגרת אימונים קבועה. מדובר בתהליך ארוך שלא קורה ביום אחד ודורש הרבה מאמץ והשקעה, ולכן כדאי לעשות זאת בליווי מאמן כושר שיידע להדריך, להסביר וללוות אתכם לאורך כל הדרך.