איך מתאמנים עם פריצת דיסק?

אחת מבעיות הגב היותר חמורות שקיימות היא פריצת דיסק. הבעיה נוצרת כתוצאה מלחצים גבוהים על עמוד השדרה וביחוד על החוליות באזור הגב התחתון. לחצים כאלו יכולים לנבוע משלל גורמים:

יציבה לא נכונה.

נהיגה ממושכת על פני תקופות ארוכות.

ישיבה ממושכת ובתנוחה לקויה.

הרמת משאות בכפיפה במקום ברכינה עם הברכיים.

עומס אימוני ספורט בעיקר בענפי ספורט כגון רכיבה על אופניים או סקי.

 

תפקידה של הרקמה הסחוסית, הדיסק, שבין חוליות עמוד השדרה הוא כפול: בלימת זעזועים ומניעה של שחיקת החוליות זו בזו, כשלמעשה, הדיסק בנוי מטבעות המסודרות אחת בתוך השנייה. בתוך אותן טבעות מצוי נוזל צמיגי שמשמש כבולם הזעזועים. כאשר אותן טבעות נפרצות כתוצאה משחיקה נוצר בקע הדיסק. ישנן שתי רמות חומרה לבעיה:

בלט דיסק - זהו המצב בו הלחץ של הנוזל בתוך הדיסק גדל, לוחץ על הדפנות ויוצר בליטה בדיסק.

פריצת דיסק - זהו המצב בו הנוזל התוך דיסקי פרץ החוצה.

 

מכיוון שפריצת הדיסק נגרמת בסמיכות לחוט השדרה, קיים חשש שהוא ייפגע או שייפגעו העצבים בסמוך אליו. למרות שפריצות הדיסק יכולות להתרחש בכיוונים שונים, רובן מתרחשות בכיוון אחורי, באופן ישיר, או עם רכיב צדי כלשהו. כך שזה אומר שרוב הפריצות אכן מתרחשות לכיוון חוט השדרה.

חשוב לזכור שאין תמיד קשר ישיר בין כאבי גב לפריצת דיסק. כאבי גב יכולים להופיע משלל סיבות והטיפול בהם צריך להתבצע על פני כמה מישורים בהם הקפדה על יציבה, חיזוק שרירים, מדרסים במידת הצורך ופיזיותרפיה אם צריך.

פריצת דיסק יכולה להיגרם גם ללא כל כאב. למעשה, סביר שרבים מאתנו מתהלכים עם רמה כזו או אחרת של פריצת דיסק ואיננו מרגישים דבר. רבים אחרים סובלים כאבים קשים מנשוא כך שפריצת דיסק מאופיינת על ידי שני המקרים. הנקודה הזו מביאה אותנו עוד צעד אחד לכיוון השאלה שעולה מן הכותרת: מהם האימונים המתאימים לפריצת דיסק?

מי שמגיע לאבחון של פריצת דיסק לאחר כאבים עזים, יחשוש מכל פעילות ספורטיבית באשר היא. המשיכו לקרא בשביל להבין כיצד לפעול בעת פריצת דיסק:

 

כיצד נתאמן לאחר פריצת דיסק?

למדנו אם כן שפריצת דיסק לא גורמת בהכרח לכאבי גב והזכרנו את החשש מפעילות במצב כזה. האמת היא שהפסקה של פעילות גופנית יכולה להרע את המצב. הפסקה שכזאת תגרום לצמצום טווח התנועה של השרירים והאיברים השונים ואיננה תורמת להחלמה.

ניתן בהחלט להתאמן ולאמץ כמה המלצות:

עומסים מדורגים

חשוב להתאמן בצורה מדורגת כדי לאפשר למערכת העצבים להתאושש. רוב המתאמנים חוששים מתחושת הכאב, ולכן ינסו להימנע מתנועה שגורמת לו. כאן חשוב לזכור כי הכאב לא מצביע בהכרח על תנועה מסוכנת או פוגעת מבחינה מכאנית. חשוב לעבוד בהדרגה על טווחי תנועה שהולכים וגדלים. אם הכאב הופיע לזמן רב לפני האימון הרי שזמן ההתאוששות והחזרה לתנועות מלאות יארך אף הוא.

 

גב תחתון ו'דד ליפט'

אחד התרגילים המומלצים הוא ה'דד ליפט'. זהו תרגיל המדמה הרמת משא תוך עבודה נכונה של כל הגוף. התרגיל הזה מומלץ מכיוון שהוא מרגיל אותנו להרמה נכונה מהקרקע ובעצם מכין אותנו לסיטואציה מאד שכיחה. חשוב ללמוד לבצע את התרגיל בצורה נכונה ומדויקת כאשר מנח הגב צריך להיות בצורה ניטראלית. את התרגיל מבצעים לרוב עם משקולת פעמון, אך חשוב לבצע את התרגיל בצורה מבוקרת וברגע שמרגישים כאב בגב ולו הקטן ביותר יש לעצור ולעבור על דרך עשיית התרגיל.

תרגילים סטטיים

אחת מצורות התרגול המומלצות היא התרגילים הסטטיים. אלו תרגילים שמבוצעים בהגעה לתנוחה ושמירה עליה במשך כעשרים וחמש עד חמישים שניות. חשוב לשמור על יציבה נכונה ומנח ניטראלי של הגב. תרגול כזה יעזור למי שסובל מכאבים בגבו בנוסף לפריצת הדיסק. אנשים כאלו נמנעים לעיתים קרובות מתרגול שמערב תנועה של הגב שמוציאה אותו מהמנח הניטראלי. תרגיל טוב יהיה למשל תרגיל בטן סטטי או תרגיל גשר צד. זכרו תמיד להשתמש במזרן אימון כדי למנוע חוסר נוחות מיותר לגב שלכם.

 

תרגול מפרק הירך

תרגילים שונים למפרק הירך יכולים לשמור על טווח תנועה. כאשר טווח התנועה מצטמצם, נעשה שימוש בגב התחתון כפיצוי לתנועות הירך וזה עלול לגרום לכאבי הגב. אפשרות נוספת היא שכאבי גב קיימים מצמצמים את טווח התנועה של הירך. רבים כאמור חוששים ומגבילים את עצמם בזמן כאב שלא לבצע את התנועות הגורמות לכך: תרגולי כפיפה, פשיטה או רוטציה שונים.

 

יציבה נכונה

זוהי המלצה שמתייחסת ליציבה שלנו באופן כללי, לא רק בעת תרגול. שמירה והקפדה על יציבה זקופה יכולה לשפר את כאבי הגב. הדרך לעשות זאת היא לשמור על חזה גבוה ובולט ועל זקיפות של עמוד השדרה. למי שאיננו רגיל לכך, זה יכול להיראות ולהרגיש מאד מלאכותי בתחילה. ממש כמו כל הרגל שהוא, זה דורש זמן עד שהוא נהפך לטבע שני. היתרונות של יציבה כזאת הם בהפחתת הכאב וגם ביכולת שלנו לסבול כאב גב במידה והא מתפרץ, קרי, העלאת סף הכאב. בתור התחלה, מומלץ לסגל לעצמכם הרגל לשבת על כיסא ללא משענת, או לחילופין כדור פיזיו. השימוש בכיסא ללא משענת או כדור פיזיו מחייבים אותנו להשתמש בגב שלנו בצורה נכונה מכיוון שאין לנו משענת להשעין את הגב שלנו עליה וכך אנו מתיישבים בצורה יציבה וזקופה יותר בלית ברירה.

 

תרגילים מהם נרצה להימנע

בעיקרון, ניתן להתאמן כמעט כרגיל. אם יש תרגילים כלשהם מהם רצוי להימנע, הרי שאלו תרגילים המשלבים כפיפה של עמוד השדרה, בייחוד אותם תרגילים שמשלבים תנועה מהירה או פתאומית. כפיפות בטן הן דוגמא לתרגיל כזה ממנו עדיף להימנע לפחות בתקופת הכאב הראשונה.

 

לסיכום, בניגוד לדעה הרווחת, פריצת דיסק לא גורמת במקרים רבים לכאב כלשהו. התופעה מאד נפוצה ומתגלה בדרך כלל בעקבות בדיקות CT שנערכות לאחר כאבי גב חזקים. באותן בדיקות, מתגלה לעיתים קרובות אותה פריצת דיסק ומכאן הקשר שאנחנו עושים בין הכאב לתופעה.

כמו כן, בניגוד לאינטואיציה ולמה שידענו בעבר, כיום, ההמלצה בעת כאבי גב איננה כוללת מנוחה מלאה. חשוב מאד לציין שזה נכון למרבית המקרים וכמו בכל בעיה רפואית, עלינו לגשת ולקבל יעוץ מוסמך מרופא. הוא כנראה ייעץ לנו על פעילות הדרגתית כלשהי.

לפעילות גופנית בזמן כאבי גב ו/ או פריצת דיסק יש כאמור שתי מטרות חשובות:

1. המטרה הראשונה היא חיזוק השרירים. שרירי הגב, הירכיים ושאר השרירים התומכים השונים זקוקים לחיזוק דווקא בזמן כאבי גב. זה יעזור לנו ליצור יציבה נכונה יותר וחלוקת מאמץ נכונה בין האיברים השונים.

2. המטרה השנייה כפי שהזכרנו היא שמירה על טווחי תנועה. אחת הבעיות בכאב וכאבי גב בפרט היא חשש מתנועה שגורמת לכאב.לעיתים אותו חשש שהתקבע אצלנו מונע מאתנו לבצע תנועה אף על פי שזו כבר לא גורמת לכאב. תרגול מסודר שעובד על טווחי התנועה ימנע נסיגה של אותו הטווח כתוצאה מכאבי גב.

 

אימון נעים ומוצלח ורק בריאות.