ריצה בחורף: כך תעברו את החורף ללא פציעות

גם אם מעט קר בחוץ ואף רטוב ומחליק, עדיין אין שום סיבה לא להמשיך להתמיד ולצאת לריצה, אך כן צריך לבחון כיצד עושים זאת נכון, מבלי להזיק לגוף רק כי החלקנו ושברנו את הזרת הקטנה. אז כיצד רצים ושורדים בחורף? ובכן הכול מתחיל ממודעות ומהיערכות מקדימה. להלן מספר טיפים שעשויים לסייע גם לכם להמשיך לרוץ בין הטיפות.

ראשית בוחרים נעליים ייעודיות 

בין אם מדובר ביום קיץ חם ובין אם מדובר ביום חורף קר, חשוב לנעול נעלי ספורט שנחשבות קלות במיוחד. מה עוד ראוי לבחון? שהגפות עשויות מחומר דוחה מים ואף רצוי לוודא שהזיזים מציעים אחיזה איכותית במסלולים רטובים. באופן שכזה ניתן להירגע שגם אם רצים על מדרכה שזה עתה ספגה הרבה מים, עדיין נשארים בטוחים - מקטינים את הסיכוי להחליק.

ניטור מדדים

חשוב להבין שבחורף לוקח יותר זמן לגוף להתחמם ואף לוקח לו יותר זמן להזרים דם למפרקים ולשרירים. בנוסף, בקור ההולכה העצבית פחות טובה, עובדה שמובילה לתחושת קואורדינציה פחותה ולאי יציבות. אי לכך יש להתחשב בסך הנתונים, ועל כן רצוי לברר אודות שעוני ספורט שכוללים מד צעדים ושמודדים מרחקים, פעימות לב ושריפת קלוריות, כך שהשעון מסייע לנטר את נתוני הגוף ולהתאים את אופי האימון לטמפרטורה שבחוץ. באופן שכזה הגוף שומר על האיזון הרצוי שבין פעילות ליכולת, ולו כי לפני שמתחילים באימון הריצה מבינים שמומלץ לבצע תרגילי חימום ארוכים מהרגיל.

לבוש

בכול הנוגע לביגוד יש לקחת בחשבון שבעת ריצה פחות נוח (או רצוי) לעצור ולהשיל שכבות ועל כן ההמלצה היא להתאים מראש את השכבה הרצויה, ופה ההמלצה הגורפת היא לבחור בחולצה ארוכה דקה שעשויה מבד נושם שמאפשר נידוף זיעה. מה בנוגע לריצה ביום קר במיוחד? כמובן שיש להתלבש יותר חם, אך אין למהר לצאת לדרך עם מעיל אטום, לא רק שתצטערו על כך בהמשך הריצה, אלא גם מדובר בסכנה לקבל מכת חום.

לנשום ולנשוף

לצד הקפדה על ציוד ספורט ייעודי, גם חשוב להבין כיצד להתנהל בחורף ולו מבחינת נשימה. באופן כללי רצוי לשאוף דרך האף ולנשוף מהפה, כך שהאוויר שמגיע לריאות יהיה בטמפרטורה יותר חמימה. כמו כן, חשוב לדעת שאם סובלים מאסתמה רצוי לצאת לריצה לצד משאף, וזאת כי הקור בדומה לאבק עשוי לייצר התכווצות שרירים. מכאן שבין היתר רצוי לבחון האם מכנס הריצה מכיל כיס ייעודי שמתאים למשאף, ואם כבר יש כיס אז מוטב להכניס אליו גם טישו ונייד.

זהירות - רוח באוזניים!

אם עומדים לרוץ בשטח מדברי ואם האוויר יבש במיוחד, מומלץ למרוח מראש קרם הגנה באזור של האף והעיניים. כמו כן, לא מעט אנשים מושפעים לרעה ממשבי רוח שמגיעים לאוזניים, ועל כן במקום שהם יחדלו לרוץ בשל כאבי אוזניים עזים, רצוי לצאת לריצה עם מחממי אוזניים חוסמי רוח, כאשר עוד אופציה היא לצאת לריצה עם אוזניות מוסיקה שמכסות את כל האוזניים, כך גם מגנים וגם נהנים.

הקפדה על שתייה

בחורף יש נטייה לסיים את האימון ללא תחושת הזעה ניכרת, עובדה שמונעת לשתות מים כהלכה. פה חשוב להבהיר שגם בחורף ניתן להתייבש ואף בקלות יתרה, וזאת כיוון שהתנשפות באוויר הקר מובילה לאיבוד משמעותי של נוזלים. אי לכך גם בחורף יש להקפיד על שתייה, ואם כבר ציינו שתייה, נחדד שאין לשתות אלכוהול בסמוך לאימון, וזאת כי אלכוהול מוביל לתחושה חמימה, כך שלגוף קשה לזהות כאשר הטמפרטורות צונחות. לסיכום נציין שבאמצעות הכנה ראויה ניתן להמשיך ולהתמיד באימון גם בחורף וכבר כעבור כמה ריצות זוכים להבין מה נכון מבחינת שכבות. ריצה נעימה ובטוחה!