מה ההבדל בין יוגה ופילאטיס? ומה עדיף?

יוגה ופילאטיס הם שני ענפי ספורט פופולריים, שלרוב נוטים להשוות ביניהם. על אף קווי הדמיון הרבים בניהם מדובר בשתי שיטות אימון שונות אחת מהשנייה בתכלית. אף על פי ששתי שיטות האימון מתרכזות בגמישות, בחוזק, ובבריאות פיזית ומנטלית, קיימים הבדלים מהותיים בינהן, ובמאמר זה נרחיב עליהן לעומק. בין היתר נבדיל בין הטכניקות, התרגילים והמנחים השונים, וכמו כן בין הציוד שבו משתמשים באימונים השונים ובטווחי התנועה שאליהם אפשר וצריך להגיע בשתי שיטות האימון השונות. פרסו את מזרן היוגה, או הפילאטיס שלכם, ובואו נתחיל.

 

יוגה ופילאטיס

יוגה היא שיטת אימון עתיקת יומין שהתפתחה כחלק מתורת חוכמה מיסטית רוחנית שמקורה בהודו. היוגה החלה להתפתח כבר לפני 5000 שנה על ידי מאסטרים שונים כפילוסופיה שבה נוצר חיבור בין התודעה, לגוף ולרוחניות שלנו. יוגה כשיטת אימון החלה להתפתח בשלב מאוחר יותר והיא מאופיינת כאימון גופני לא עצים, אך גם שאינו קל למתרגלים חדשים שיאלצו להתחיל באימון יוגה למתחילים. יתרונותיו הבולטים ביותר של אימון היוגה הם הפחתת לחץ גדולה, גמישות וריכוז. שיטת אימון הפילטיס לעומת היוגה, הומצאה על ידי יוזף פילאטיס במאה ה-20 לפי אידאל הגוף היווני שעיקרו הוא איזון בין הגוף לנפש, שאותו אפשר להשיג באמצעות שליטה בשרירי היציבה העמוקים בגוף. שיטת אימון הפילאטיס התפתחה בהתחלה בתור שיטת שיקום שכללה פיזיותרפיה שאותה החל ליישם ג'וזף פילאטיס על חיילים פצועים בתקופת מלחמת העולם הראשונה וקרא לה Contrology. בהתחלה, פילאטיס אימן את הפצועים באמצעות התנגדות לגופו, ולאחר מכן החל לפתח את מיטת הפילאטיס שמוכרת לנו היום. הוא הכין אותה מקפיצים שפירק ממזרנים וחיבר לרגלי מיטות בתי החולים כדי לחזק על שרירי הליבה של הגוף באמצעות התנגדות. היום פילאטיס הוא ספורט דינאמי המשולבות בו כמה מתנוחות היוגה המוכרות בשילוב תרגילי כוח פיזי המעלים את הדופק ותורמים לפיתוח שיווי משקל וקורדינציה.

 

מהם ההבדלים בין יוגה לפילאטיס?

קיימים הבדלים בין שתי שיטות האימון שאפשר להבחין ביניהם באמצעות התבוננות באספקטים שנציג מיד, הקובעים את מהותו של כל אימון גופני, לא רק יוגה ופילאטיס.

בנשימה

נשימה היא עיקרון הבסיס ביוגה ובפילאטיס, אבל שתי ענפי הספורט הללו משתמשים בנשימה ככלי בצורה שונה. יוגה דורשת שימוש בנשימה עמוקה ואיטית דרך האף, כדי להגיע למצב מדיטטיבי ורגוע של הראש. בפילאטיס לעומת זאת נשתמש בנשימה צידית-אחורית דרך הפה אשר תהיה מאומצת יותר ומרחיבה את החזה, כשמטרתה היא לעבוד בעזרת איסוף שרירי הבטן העמוקים לריקון מלא של הריאות. 

במטרה

שתי שיטות האימון הומצאו למטרות שונות לגמרי. יוגה היא שיטה עתיקת יומין אשר מטרתה היא להכניס את הגוף לשילוב עמוק עם התודעה, והאימון הגופני התפתח מתוך פילוסופיה רבת רבדים אשר משלבת את הגוף ככלי לצורך הגעה לרוחניות. מטרתו של אימון פילאטיס היא להגיע לשליטה מקסימלית בכל שרירי הגוף ולהגיע לדיוק מקסימלי בעבודת הגוף לאיזון הגוף, לבניית גמישות וכוח ולשמירה על הבריאות הכללית.  

בטווחי התנועה

באימון יוגה אנו נפעל תמיד למתיחה מקסימלית של השרירים שלנו, ונעבוד על הגדלת טווח התנועה של המפרקים כדי ליצור גמישות בתנוחות שמשלבות עמידה, ישיבה או שכיבה למשך זמן מסוים. בפילאטיס האימון יתמקד בהגעה לשליטה ספציפית בשרירים מסוימים כדי לבצע את התנועות בצורה המתאימה לכל הגוף.

במכשירים

בפילאטיס נשתמש במיטת הפילאטיס בעלת הקפיצים, שאותה המציא יוזף פילאטיס כדי ליצור התנגדות חזקה ולאתגר את השרירים לבניית כוח. באימון יוגה לא נשתמש במכשירים פרט למזרני אימון וכוח הכובד של הגוף שלנו. באימוני יוגה ייתכן שימוש באביזרים כמו קוביות שנועדו להגדיל את טווח התנועה שלנו. קיימים גם שיעורי פילאטיס מזרן שאותם נבצע בלי המיטה המיוחדת בעלת הקפיצים והתרגילים בה יותאמו לעבודה על מזרן. זהו בעצם שכלול של שיטת פילאטיס לעבודה ללא מכשירים אלא מול התנגדות הגוף.

בתרגילים

תרגילי היוגה והפילאטיס בנויים בצורה שונה כדי להשיג את מטרות האימון השונות. הסדר ביוגה מתחיל מעמידה על הרגליים, ועבודה נגד כוח הכבוד כאשר בהדרגתיות עוברים לתרגילי ישיבה ובסוף האימון מגיעים לתרגילי שכיבה כדי להרפות את כל הגוף. בפילאטיס הסדר יתחיל דווקא משכיבה כדי לאמץ את שרירי הגוף בשלבים, לעבוד על כל קבוצת שרירים בנפרד ובסוף האימון להגיע לעמידה על הרגליים תוך כדי עבודה מאומצת של כל הגוף.

 

אז מה עדיף?

התשובה לשאלה הזאת סובייקטיבית, ולבסוף תהיה תלויה מאוד בהעדפות ובמטרות אישיות שאליהן נרצה להגיע בעזרת האימון הגופני. אימוני יוגה ופילאטיס הם אימונים שלהם יתרונות בריאותיים שונים אשר משפרים את הגמישות, את הכוח שלנו ואת הבריאות הכללית שלנו. חלק מהאנשים יעדיפו אימון גופני בעצימות קלה, שיעזור להשפיע גם על הרוחניות והשלווה שלהם, בעוד שאחרים יעדיפו להתמקד בכוח שרירי הליבה וביציבה של הגוף שלנו תוך כדי אימון מנטלי לריכוז ולשליטה באמצעות פילאטיס. בעיקרון מה שכדאי הוא ליהנות משני העולמות ולקצור את היתרונות שהאימונים האלה מביאים לנו.

 

שאלות נפוצות

  • האם יש הבדל בין פילאטיס ליוגה?

כן, יש הבדל בין אימון פילאטיס לאימון יוגה. אימון יוגה מגיע משיטה עתיקת יומן שהמטרה שלה היא להוביל את הגוף למצב המשלב בין התודעה ולגוף, כשהאימון מתרכז בהגדלת טווחי התנועה ובנשימות עמוקות. אימון פילאטיס מתמקד בשליטה מקסימלית בכל שרירי הגוף ועובד על איזון הגוף, גמישות והתנגדות.

  • האם בשניהם יש שימוש במכשירים?

בעוד שאימון פילאטיס לרוב מערב שימוש במכשירים מיוחדים, יוגה לא דורשת מכשירים מסוימים חוץ ממזרן. זאת מאחר ומטרות האימונים שונות.

  • מה דומה בין השיטות?

גם יוגה וגם פילאטיס הם ענפי ספורט ושניהם אימונים פופולריים מאוד היכולים להתאים לאנשים מכל הגילאים וברמות כושר שונות. שני סוגי האימונים מתמקדים בבריאות הכללית של הגוף ומשפרים אותה, ושניהם משלבים אימון מנטלי-קוגניטיבי, בניית גמישות ושימוש בכוח.

 

לסיכום

יוגה ופילאטיס הם ענפי ספורט ואימון אשר אהובים על אנשים רבים במשך שנים רבות. אומנם האימונים נוטים להזכיר במעט אחד את השני, אבל מטרתם שונה בתכלית וכך גם מהותם, הטכניקות שבהם משתמשים במהלך האימון, הציוד וכמו כן התרגילים שאותם נעשה ואפילו טכניקות השימוש בנשימה משתנות מיוגה לפילאטיס בצורה ניכרת. למרות זאת, שני האימונים יכולים להתאים לכל אחד שירצה לעסוק בהם לפי העדפותיו האישיות.