גמישות

גמישות היא אחד המפתחות להצלחה באימונים ולשמירה על בריאות הגוף. כדי לפתח את הגמישות יש צורך בפעולות אקטיביות המיועדות לכך כמו תרגילי מתיחות, אבל דווקא את התרגילים החשובים האלה לא תמיד מבצעים בכל אימון וגם אנשים שאינם מתאמנים באופן קבוע לא מקפידים לשמור על הגמישות, גם בגיל מבוגר. למה חשוב לשפר ולשמר את הגמישות? ואיך זה יכול להשפיע על הגוף שלנו ועל הביצועים באימונים?

אז מה זה בעצם גמישות?

הגמישות היא היכולת של האדם להניע את האיברים שלו בצורה חופשית בטווח תנועה רחב. מדובר באחת היכולות החשובות למתאמנים ולספורטאים, משום שהיא מאפשרת ביצוע של תרגילים, העלאת עצימות האימונים ובאופן כללי איכות חיים טובה שמאפשרת תנועות ללא הגבלה.

יש סוגים שונים של גמישות?

כן, יש הבדל בין מתיחה אקטיבית שבה המתאמן מבצע תרגילים לשיפור הגמישות בעצמו, לבין מתיחה פאסיבית שבה אדם אחר מסייע למתאמן לבצע תרגילים כאלה(תקף גם לגבי מכשיר כושר). יש הבדל בין מתיחה דינאמית, תרגיל שמתבצע לאט ובזהירות לבין מתיחה סטאטית, מתיחה אחידה שבה המתאמן שומר על תנוחת מתיחה מסוימת לכמה שניות ללא העלאת רמת הקושי. קיים סוג נוסף שנקרא מתיחה באליסטית, תרגיל שבו משתמשים בתנופה או בקפיצה כדי לבצע תנועה שדורשת מתיחה רבה של איבר מסוים.

למה צריך גמישות?

גמישות חשובה קודם כל כדי לאפשר לגוף לנוע בחופשיות. ללא גמישות, לא ניתן לבצע תנועות מסוימות וטווח התנועה של כל איבר ומפרק קטן באופן משמעותי. בנוגע לספורטאים, גמישות היא המפתח לביצוע תרגילים מסוימים ובלעדיה יהיה קשה להעלות את עצימות האימון ולבצע תרגילים על הצד הטוב ביותר. שיפור הגמישות יכול לתגמל את הגוף בשרירים חזקים וארוכים יותר, בהגדלת טווח התנועה וטווח התרגילים שניתן לבצע. נוסף על כך, גמישות מורידה את הסיכויים לפציעות, משום שלאיברים יש טווח תנועה רחב יותר.

איך אפשר לשפר את יכולת הגמישות?

שיפור הגמישות הוא תהליך שמתבצע באמצעות תרגילים לשיפור הגמישות שבעצם נועדו למתוח את השריר ולהאריך אותו. ניתן לבצע מתיחות סטאטיות, לדוגמה מתיחת יד אחורית (הנחת כף היד על הגב העליון והמרפק צמוד לראש). ביצוע מספר תרגילים כאלה לפני ואחרי אימון יכולים לסייע באופן משמעותי לשיפור הגמישות. גם אימוני פילאטיס ויוגה, שנותנים דגש על ביצוע מתיחות סטאטיות, יכולים לעזור ולשפר את הגמישות.

אובדן גמישות: סכנה שכדאי להכיר

גמישות היא חשובה מאוד לספורטאים בפרט ולכל האוכלוסייה בכלל, ודווקא בה מתמקדים פחות ולא משקיעים בה מספיק באימונים. אובדן הגמישות יכולה להתבטא בהקטנה משמעותית של טווח התנועה, בהגדלת הסיכויים לפציעה באימונים, בפגיעה ביציבה ובשיווי המשקל, ובמקרים מסוימים אפילו בנוקשות במפרקים ובהגבלה משמעותית ביכולת התנועה.

למה צריך לשים לב באימון?

  • את תרגילי הגמישות כדאי לבצע בנוכחות של מאמן כושר, כדי להימנע מביצוע לא נכון של תרגילים שעשוי להסתיים בכאבים חריגים או בפציעה.
  • חשוב להקפיד על נשימה נכונה, בקצב קבוע ומתון.
  • גמישות היא אחת מהדרכים להקלה כאבי שרירים אחרי אימון, וחשוב לשים לב לכאבים חריגים, בעקבות האימון או בעקבות תרגילי הגמישות עצמם. במקרה כזה יש לפנות לטיפול רפואי.
  • לפני כל אימון יש לבצע חימום, ואפשר לשלב את המתיחות במסגרת החימום. חשוב להכיר גם סוגים שונים של חימום לפני אימון, ולהוסיף את המתיחות בהתאם.

האם חייבים אביזרים לשיפור גמישות?

תרגילי מתיחה בסיסיים לא דורשים אביזרים מיוחדים, אבל יש אביזרים שיכולים לסייע לכם לבצע מתיחות מסוימות שאי אפשר לעשות בלעדיהם. למשל, קפיצה למתקני סל במהלך משחקי כדורסל היא דרך מצוינת לשפר את הגמישות, וקפיצה על טרמפולינה גם היא דרך כיפית במיוחד להגמיש את השרירים ולהאריך אותם. בשני המקרים מדובר על מתיחה באליסטית, שקשה לבצע ללא האביזרים הללו. קיימים עוד סוגים של אביזרים כאלה, כמו חבל קפיצה, מכשירי מתח מובהקים כמו מוט מתח ועוד. בשורה התחתונה – אביזרים יכולים לתת לכם ערך מוסף שקשה לקבל ללא אביזרים, כך שכדאי לשלב אותם באימונים.

סיכום

הגמישות היא דבר חשוב שכדאי להקפיד עליו גם באימוני הכושר וגם בחיי היומיום, כדי שנוכל לנוע בחופשיות ולבצע כל תרגיל ללא סכנת פציעה. גם אם אתם מתאמנים וגם אם לא, בצעו מספר מתיחות ביום ותוכלו לשפר משמעותית את הגמישות שלכם. אל תשכחו להקפיד על נשימה סדירה, לשתות הרבה מים ולבצע את התרגילים באופן נכון ובטוח.