התאמת נעלי ריצה לרגל

עומדים לרכוש נעלי ריצה? בוודאי בחנתם מספר דגמים שונים לאורך השנים וגיליתם כי איכות הריצה תלויה בהתאמת הנעל הן לכפות רגליכם והן לאופי הריצה. אספנו עבורכם מספר פרמטרים שכדאי לבחון על מנת למצוא את הנעל הנוחה והמתאימה ביותר לצרכים האישיים שלכם.

הבנת הצרכים שלכם: ההבדלים בין סוגי האימון השונים

נעלי ריצה מיועדות למגוון סוגים של אימון כאשר ריצה ממושכת במגרש כדורגל על משטח מדושא אינה דומה לריצה מהירה (ספרינט) על מסלול עשוי חמר. כאשר אתם בוחרים את נעלי הריצה מומלץ להתייעץ עם בעל החנות איזו נעל תתאים לסוג האימון שלכם. האם אתם משלבים קפיצות באופן תכוף (כמו במשחקי כדורסל אינטנסיביים) וזקוקים לבולם זעזועים איכותי, או אולי דווקא מתכננים ריצה ארוכה במהירות נמוכה וזקוקים לנעל שתאחוז את הרגל בצורה יציבה.

כף הרגל: כיצד היא בנויה?

כף הרגל שלנו היא איבר מורכב, בעוד אנו מבחינים בעקבים, באמצעות כף הרגל ובקשת המחברת ביניהם נופתע לתחת כי מתחת לעור מסתתרים לא פחות משלושים וחמישה מפרקים המחברים עשרים ושמונה עצמות. הקשת שאנו רואים בין העקב לכריות כף הרגל אינה היחידה ובפועל ישנן שלוש קשתות בכף הרגל, החיצונית, הפנימית והרוחבית.

כיצד מבנה כף הרגל קשור לבחירת הנעל הנכונה? כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית הרגליים משמשות כבסיס ליציבה של הגוף כולו. נעל שאינה מותאמת בצורה מרבית לפעילות עשויה לגרום ללחץ על קשתות כף הרגל ולנזקים מכף הרגל ועד לצוואר. בנוסף, ליקויים במבנה כף הרגל כמו רגל שטוחה, דורבן או ליקויים נוספים מחייבים התאמה של הנעל למבנה המיוחד של כל כף רגל על מנת שבזמן ריצה הלקות לא תוחמר או תגרום לפציעות ולכאבים.

האם קיים הבדל בין נעלי ריצה לנשים ולגברים?

שאלה נפוצה שעולה בחנויות הנעליים המקצועיות היא האם קיים הבדל מבחינת הביומכניקה של הרגל בין גברים לנשים הבא לידי ביטוי בתכנון וייצור נעלי ריצה לנשים מול תכנון נעלי ריצה לגברים. בפועל, ההבדלים בין הנשים לגברים הם בעיצוב הנועל מבחינת רוחבה, הבדל המשקף את ההבדלים במבנה הרגל, ובנוסף לכך נעלי הנשים צרות בחלקן האחורי בעוד בנעלי הגברים הרוחב אחיד יותר לאורך הנעל. גם סוליות הנעל, בנעלי הנשים, יכללו חריצים עמוקים יותר המאפשרים תנועה גמישה וטבעית יותר בעת האימון. מעבר לכך, נראה, כמובן גם הבדל בעיצוב החיצוני של הנעל המותאם לאספקטים אסתטיים וטרנדים אופנתיים עונתיים.

מה כדאי לקחת בחשבון בהתאמה של נעלי ריצה לילדים?

גוף הילד נמצא בהתפתחות מואצת הן בגיל צעיר והן בגיל הנעורים. בשנים אלה גם כפות הרגליים מתפתחות ומשתנות. עם זאת, כאשר בוחרים נעל ריצה לילדים, במיוחד לאצנים שביניהם ישנה חשיבות להתאמה מלאה למבנה כף הרגל ולשינויים החלים בו. לכאורה, למרות שמידות הנעל משתנות תדיר יש נטייה להשקיע פחות בנעל זו אך דווקא בגיל זה בו יתקבעו ליקויים שונים בכף הרגל מומלץ לבחון לעומק את התאמת נעל הריצה על מנת להעניק לילד תמיכה בביצוע פעולה ספורטיבית או בריצה מקרית במהלך משחק. כיצד אתם וילדיכם יכולים לבדוק את הנעל לפני הרכישה? אספנו מספר טיפים מועילים.

המלצות והנחיות לבדיקת הנעל בחנות

כאשר בוחנים נעל ריצה בחנות הנעליים עלינו לבחון לא רק האם המידה מתאימה לנו, האם הנעל נוחה או לבחור בשיקולים אסתטיים. כפי שראינו, החלק החשוב ביותר הוא לנסות להתאים את הנעל לסוג הפעילות אותה נבצע. אם אנו מתכננים לבצע ריצה מהירה – ננסה לבדוק את הנעל בחנות על משטח ריצה. הליכון חשמלי המדמה את תנועת הרגל בעת האימון בפועל תאפשר לבחון את תחושת הרגל בתוך הנעל לפחות לזמן קצר. בנוסף, אם אנו עומדים לבצע קפיצות – כדאי לשלב במדידה של הנעל גם מספר קפיצות ולחוש האם הנעל מצליחה לבלום חלק מהזעזועים.

כמעט מובן מאליו, אך בכל זאת נציין, כי כאשר אנו בודקים את נעלי הריצה חשוב לנעול את שתי הנעליים עם גרביים דומות לגרביים בהן נשתמש בחיי היום יום. בחלק מהחנויות מוצעות לנו גרביים חד פעמיות דקיקות שאינן דומות לגרביים העבות שנלבש כאשר נא לרוץ. לכן, נמליץ להגיע לחנות עם גרביים חדשות על מנת לבצע את המדידה.