עייפות: הגורמים שלה וכיצד ניתן להתגבר עליה

אורח החיים המודרני והתובעני, הכולל בין השאר שעות עבודה מרובות, שינה לקויה, תזונה לא מותאמת ולחצים נפשיים, יכול לגרום לא פעם לתחושת עייפות שתלווה אותנו במשך ימים שלמים, ולעיתים גם לתקופות ממושכות של ממש. אם גם אתם מרגישים שעייפות וחוסר אנרגיה וריכוז תוקפים אתכם יותר ויותר, חשוב שתדעו כי כנראה יש משהו באורח החיים שלכם שתורם למצב הזה. אז מהם הגורמים האפשריים לעייפות, וכיצד ניתן להתגבר עליה?

 

מה מוביל לעייפות?

לעייפות המגיעה לפרקי זמן קצרים או לעייפות מתמשכת וכרונית יש שלל סיבות וגורמים – נפשיים ופיזיים. הינה כמה מהם:

מצב נפשי

למצב הנפשי שלנו יש לא מעט יכולת להשפיע גם על המצב הפיזיולוגי שלנו, נוסף על מצב העייפות שלנו. במקרה של מתח נפשי, קצר או מתמשך, הוא יכול להשפיע על הנפש שלנו בדמות קשיים רגשיים והפרעות שונות, וגם על הגוף בכך שהוא יכול להתבטא בפגיעות ובהפרעות גופניות כמו כאבים, הפרעות שינה, לחץ דם וכן גם עייפות מוגברת לאורך היום לצד חולשה רבה.

תזונה

לאוכל שאנחנו אוכלים יש השפעה בלתי מבוטלת על הבריאות שלנו, ומתוך כך גם על מצב העייפות והאנרגיה שלנו. תזונה לקויה שבה צורכים יותר מדי פחמימות ומזון מעובד הגורמים לעלייה ברמת הסוכר בדם אשר גורמת לתשישות ועייפות, או לא צורכים מספיק חלבונים, יכולה לגרום לאורך זמן לתשישות ולצניחת אנרגיה. כמו כן, גם צריכת קלוריות שאיננה מספקת יכולה להשפיע על כך, וגם דילוג על ארוחת בוקר, אשר מתדלקת את הגוף באנרגיה לקראת היום שלפניכם.

שתייה

מים הם הנוזל החיוני ביותר שאנחנו יכולים לצרוך. שתייה שאיננה מספקת יכולה לגרום להתייבשות בטווח הקצר, ולהפרעות בתפקודי הגוף בטווח הארוך. חוסר שתיית מים ואף ההתייבשות הקלה ביותר יכולים לגרום לתופעות כמו ירידה בריכוז, עייפות, תשישות וחוסר אנרגיה.

אימון

למרות שכושר ואימונים אמורים לגרום לנו להרגיש חיוניים, במיטבנו ומלאי אנרגיה, במצבים של אימון יתר יכול לקרות בדיוק ההפך. אימון יתר הוא מצב שבו המתאמן חש עייפות, חולשה בשרירים וקושי להמשיך לעמוד בתוכנית האימונים שלו. לאחר האימון המתאמן יכול לחוות תופעות נוספות, כמו למשל פציעות ספורט, הפרעות שינה, כאבי ראש ושרירים ועוד. מצב זה נובע לעיתים משילוב של כמה גורמים, ובהם ביצוע אימונים שלא מותאמים למתאמן, תזונה לקויה, לחצים, התאוששות שאיננה מספקת לאחר אימון וכדומה.

דרכים לטיפול בעייפות

אם אתם חושבים שאחד מהגורמים שציינו משפיעים גם עליכם ואתם רוצים לשפר את מצב העייפות והאנרגיה שלכם – חשוב שתדעו שיש לכך פתרונות:

הפגת מתחים

אפשר להפיג מתחים בעזרת שינוי אורח החיים וביצוע כמה פעולות שיכולות לסייע לכם להיות חרדים פחות, רגועים ומאוזנים יותר. כך למשל, טכניקות כמו מדיטציה ויוגה, ביצוע פעילות גופנית סדירה ומאוזנת, שמירה על תזונה טובה יכולים לסייע במצבי לחץ. אם אתם סובלים ממתח נפשי, כדאי קודם לזהות את מקור המתח ולפעול בהתאם, ובמידת הצורך יש לפנות לייעוץ מקצועי.

תזונה מאוזנת

תזונה מאוזנת היא בסיס לבריאות טובה, היא חשובה למניעת מחלות שונות, לפעילות תקינה של הגוף, וגם יכולה לעזור לנו להרגיש אנרגטיים יותר ועייפים פחות. כדאי לצרוך מזונות טריים ולא מעובדים ולהקפיד על תזונה עשירה בפירות וירקות, דגנים מלאים, קטניות ושומנים בריאים. כמו כן, כדאי להשתדל שתהיה זו תזונה מגוונת כדי לספק לגוף את כל אבות המזון, הוויטמינים, המינרלים וחומצות השומן שהוא צריך – בייחוד אם אנחנו מקיימים אורח חיים פעיל.

שתייה מספקת

הקפידו לשתות מים ולהימנע ממשקאות קלים הכוללים סוכר וחומרים מלאכותיים למיניהם. רצוי לשאוף לשתות ביום 30 מ"ג של מים לקילוגרם של גוף, שזה יוצא בממוצע 12-8 כוסות מים ליום לאדם. שתו גם כאשר אינכם מרגישים צמאים, במיוחד במזג אוויר חם או לאחר פעילות גופנית. אם תיקחו איתכם בקבוק מים לכל מקום, זה בהחלט משהו שיכול לעזור לכם לשתות יותר ולהזכיר לכם ללגום מים מדי פעם.

פעילות גופנית

יש אינספור סיבות טובות לעשות פעילות גופנית ולהתאמן. בעזרת פעילות גופנית מאוזנת תוכלו להעלות, בין השאר, את רמות האנרגיה בגוף שלכם, להיות נמרצים יותר לאורך היום ומרוכזים יותר. תוכלו לשלב את הכושר בחיי היומיום שלכם החל בפעולות הפשוטות ביותר, כמו עלייה במדרגות במקום עלייה במעלית, לבחור ללכת ברגל לעבודה במקום לנסוע ברכב, וגם בפעולות יזומות וממוקדות כמו קפיצה בחבל וריצה קלה למשל. כמו כן, חשוב להימנע ממצב של אימון יתר ולא להתיש את עצמכם באימונים, וזאת כדי ליהנות מכל היתרונות והפלאים שאימוני כושר נכונים יכולים לספק לנו.

 

לסיכום

עייפות היא תופעה שמלווה כמעט את כולנו בשלב כזה או אחר במהלך חיינו. לפני שמטפלים בעייפות ובתשישות, חשוב להבין קודם מהו המקור לכך ולנסות לשפר את אורח החיים בהתאם. שימו לב שלפעמים עייפות כרונית יכולה לנבוע גם ממצבים בריאותיים ונפשיים מורכבים, ולכן במקרים כאלה חשוב לפנות לייעוץ מקצועי. בהצלחה, ורק ערנות!