איך לבחור מסלול ריצה ביתי?

חובבי הריצה וההליכה הישראלים נאלצים להתמודד בימי הקיץ עם טמפרטורות בלתי אפשריות, ובחלק מהאזורים גם עם לחות מעיקה. למי שמעוניין להמשיך בשגרת אימוני הכושר שלו גם ביולי-אוגוסט הלוהטים מבלי לצאת מהבית, מסלול ריצה או הליכון ביתי יכול להיות פתרון יעיל ומשתלם ביותר. רוצים לדעת איזה הליכון כדאי לקנות? לפניכם כמה מאפיינים של מסלולי ריצה ביתיים שכדאי לשים לב אליהם, ויעזרו לכם להחליט איזה דגם מתאים לכם ביותר ובמה כדאי לכם להשקיע.

משטח הריצה

גודל – נקבע ע"י גובה ומשקל המשתמש, הגבוהים מבינינו יבחרו מכשיר ארוך ורחב יותר כיוון שהצעדים נוטים הצידה יותר מאשר אדם נמוך יותר, לנמוכים מבינינו יספיק משטח שהוא לא ארוך מדי ורוחב המסילה בהתאם.

שיפוע - מאחר והליכה וריצה במעלה שיפוע הן קשות יותר, רוב ההליכונים מגיעים עם משטח בעל שיפוע מתכוונן לתוספת אתגר בזמן האימון. לרוב, ככל שהדגם מתקדם ויקר יותר כך הוא יציע יותר וריאציות לכיוונון השיפוע.

ריפוד - משטח הריצה צריך להיות רך יותר מאספלט על מנת לבלום זעזועים ולאפשר נוחות מירבית בשימוש ממושך, אבל עדיין קשה מספיק כדי למנוע נזקים לברכיים. הדרך הטובה ביותר לוודא שהמשטח של דגם מסוים מתאים לכם היא לנסות אותו בעצמכם, וכמובן לא להסס לשאול את איש המכירות על מערכת בלימת הזעזועים של המכשיר ולוודא שהיא מתאימה לצרכים שלכם ולמטרות השימוש שלכם במכשיר.

המנוע

עוצמת המנוע של ההליכון נמדדת בכוח סוס, כאשר יצרני ההליכונים מציינים שני נתונים עיקריים בעניין זה: פעולת המנוע תחת עומס מתמשך (continuous duty) – לציון עוצמת המנוע בעת עבודה תחת משקל מקסימלי, ופעולת המנוע בשיא לציון העוצמה שלו תחת אפס משקל (כלומר ללא המתאמן). הנתון הראשון (continuous duty) הוא המשמעותי מבין השניים והוא זה שייתן לכם מושג טוב יותר לגבי יכולות המנוע. עם זאת, חשוב לזכור כי עוצמת המנוע, חזקה ככל שתהיה, לא תוכל לפצות על איכות ירודה של רכיבים אחרים במכשיר כמו המשטח או רצועת ההליכון. לדוגמה, מערכת קירור טובה מפחיתה את חום המנוע ורכיבים חשובים אחרים- ובכך מאריכה את חיי הרכיבים הללו. לכן חשוב לחפש הליכון עם חלקים איכותיים ולא להתרשם בלעדית ממנוע גדול או שקט במיוחד.

לוח הבקרה

איש המכירות בחנות וודאי ידגים לכם את הפונקציות העיקריות של ההליכון, אבל קחו כמה דקות נוספות כדי לוודא שלוח הבקרה שלו גדול וקריא ושהשימוש בו פשוט ואינטואיטיבי עבורכם. הנתונים הבסיסיים שתרצו לראות על לוח הבקרה שלכם הם זמן האימון, המרחק שעברתם, מהירות ההליכה או הריצה והשיפוע של המשטח. ספירת הקלוריות ששרפתם באימון יכולה לעזור למוטיבציה, אבל מכאן ואילך אנחנו עוברים לחלק הבונוסים; הליכונים רבים הקיימים בשוק מנסים למשוך את הקונים עם שלל תכונות ותוספות משוכללים למראה. אל תמהרו להתפתות למכשיר בעל הגאדג'טים הקורצים ביותר, וחשבו היטב איזה פיצ'רים יעזרו לכם לשמור על רמת מוטיבציה גבוהה ואיזה מהם פשוט יישכחו אחרי האימון הראשון או השני.

בטיחות

כמו בכל פעילות גופנית גם כאן חשוב לשמור על בטיחות כדי למנוע תאונות ופציעות. חפשו אחר פין בטיחות שיעצור את המכשיר מידית במקרה של מעידה, ו-וודאו שידיות המכשיר נוחות ומתאימות לכם כך שתוכלו להיעזר בהן במידת הצורך.

הליכה/ריצה מהנה!