כמה קלוריות יש במצה?

מזג האוויר מתחיל להתחמם, הפריחה מגיעה לשיאה, תחושת ההתחדשות באוויר וממש בעוד רגע נתחיל בהכנות לחג הפסח. בתקופה הזו אנחנו מדברים על נושאים חשובים ומעניינים כמו ניקיונות והכנות לחג, מי מתארח אצל מי ומה בדיוק נכין, אך אין ספק כי אחד הדברים שהכי מטרידים את רובנו הוא נושא המשקל והשמירה על הגזירה, בפרט כשמדובר בחג שבו הפחמימה העיקרית שמותר לנו לצרוך היא המצה. אז כמה קלוריות יש במצה אחת? (ספוילר: לא מעט), מהם הערכים התזונתיים הנוספים שלה והאם יש תחליפים למאכל הזה? על כך ועוד נענה במאמר הזה.

מכנס עם מידה גדולה לאישה

על המצה

המצה היא בעצם מאפה שעשוי מדגן או בצק שלא תפח ומכונה בתורה גם ״לחם עוני״ מפני שהיא הייתה המאכל שאכלו העניים. האזכור הראשון של המצה הוא כמובן בתנ״ך בסיפור יציאת מצרים בספר שמות. על פי האגדה שכולנו כמעט מכירים, לאחר עשר המכות הסכים פרעה לשחרר את בני ישראל ומתוך חשש שישנה את דעתו הם מיהרו לעשות זאת עד כדי שהלחם שאפו כצידה לדרך לא הספיק לתפוח. אלו הם למעשה שורשי המנהג של אכילת המצות בחג הפסח מדי שנה.

ערכים תזונתיים במצה

מצה אחת שוקלת פחות או יותר 30 גרם ומכילה כ-3.42 גרם חלבון, כ-24 גרם פחמימות, כ-0.3 גרם שומנים וכ-3 מ״ג של נתרן. במצה יש מעט מאוד מים ולכן מומלץ לאכול מצות לצד הרבה נוזלים כדי להימנע ממצב לא נעים של עצירות, נפיחות וכאבי בטן.

 

ומה לגבי הקלוריות? במצה אחת יש כמאה וחמישים קלוריות, שווה ערך לשתי פרוסות לחם לבן. זה נשמע אולי פחות אבל צריך לזכור שלרוב אוכלים יותר מאחת ותמיד בליווי של מאכלים אחרים וזה בהחלט עשוי להביא למצב של צריכת קלוריות מופרזת.

 

הערכים התזונתיים במצה שמורה

מרבית האנשים רוכשים חבילה אחת של מצות שמורות אך ורק לליל הסדר, אך מעניין לגלות כי אלו מצות עדיפות מבחינת הערך התזונתי שלהן. הן מכילות בממוצע 96 קלוריות ליחידה, עתירות ביותר סיבים תזונתיים (כ-11 גרם), מכילות כ-3 גרם שומן וכ-11 גרם חלבון בממוצע על כל מאה גרם.

 

מאכלים העשויים ממצה

 

מצה עם שוקולד

מצה עם שוקולד היא אחד הדברים ה״בעייתיים״ מבחינה קלורית. במצה אחת רגילה יש כמות של כ-150 קלוריות כאמור ולזה תוסיפו עוד כ-300 קלוריות של שתי כפות שוקולד. כמובן שמעבר לכך אנחנו מדברים על כמות סוכר גבוהה, שומן רווי וכו׳. אם אתם רוצים לשמור על מאזן קלורי ותזונתי, עדיף להחליף לממרח בריא יותר ולוותר על השוקולד.

מצה עם שוקולד

מצה בריי

אחד המאכלים המוכרים וגם האהובים בפסח אך בהחלט כזה שהוא לא בריא במיוחד. הוא אומנם מכיל ביצים וכמות נכבדת של חלבון אבל צריך לזכור שמדובר בכמות גדולה של שמן טיגון עמוק. בסך הכול מדובר על כמות די נכבדת וגדולה של 450 קלוריות.

 

מצה מטוגנת

אם ההתלבטות שלכם היא בין מצה ברייט למצה מטוגנת אז אולי עדיף ללכת על מצה מטוגנת שמכילה 220 קלוריות ליחידה. עדיין צריך להביא בחשבון שמדובר בשמן עמוק ולא במאכל בדיוק בריא. אם רוצים להתפנק במצה מטוגנת בחג אפשר לעשות זאת בהחלט, אבל להסתפק באחת ולא להפריז בכמויות.

 

תחליפי מצה

למרבה המזל אנחנו חיים בעידן עם מודעות גדולה יותר לאוכל בריא ותזונה מאוזנת ולכן אפשר למצוא לא מעט תחליפים נהדרים ובריאים יותר למצה הקלאסית. מצה עם שיפון למשל מכילה רק 104 קלוריות ליחידה, 13 גרם סיבים תזונתיים, 14 גרם חלבון ו-2.5 גרם שומן. במצה מקמח מלא יש כ-96 קלוריות ליחידה, 11 גרם סיבים תזונתיים ו-3 גרם שומן (על 100 גרם מצות בממוצע). אפשרות נוספת היא מה שנקרא מצה קלה ואפשר למצוא כאלו עם ערך קלורי שבין 35 ועד 76 קלוריות ליחידה. בגדול אפשר לראות שאכן יש אפשרויות בריאות יותר ומשמינות פחות אם אתם מעוניינים בשמירה על הבריאות והגזרה בחג.

 

שמירה על הגזרה בפסח

שמירה על הגזרה בפסח לא כוללת רק תשומת לב למצות הרגילות שלא בדיוק מיטיבות איתה, ובחירה בתחליפים שונים, אלא שיש להביא בחשבון גם את ארוחות החג הגדולות, והפיתויים האחרים כמו ממתקים שונים המיוחדים לפסח. אין לשכוח את החשיבות של שמירה על כושר גם בפסח. קצת ספורט מדי פעם לא יהרוס לכם את החופשה, יעזור לכם לשמור על אנרגיות ולהעביר את הזמן בכיף גם עם המשפחה.

 

לסיכום

אז כמה קלוריות יש במצה? על פניו לא יותר מדי כשמדובר במצה אחת, אבל כשמדברים על כמות גדולה זה כבר נהיה משמעותי יותר, בטח אם מדובר במאכלים הפחות בריאים שכוללים שוקולד והרבה שמן לטיגון. כדאי להגביל את צריכת המצות, ופסח זו הזדמנות מצוינת להפחית באופן כללי בפחמימות. כמובן שאפשר לחפש תחליפי מצות בריאים ומשמינים פחות ובאופן כללי להיות עם היד על הדופק בתקופה הזו, שכן זהו זמן מועד לפורענות שאנו בהחלט עשויים למצוא חורגים מהתזונה הקבועה שלנו. אם נשים לב לכל הדברים הללו נוכל בהחלט לצלוח את התקופה בשלום ואפילו לסיים אותה חטובים ובריאים יותר. חג שמח וכשר!