קשר מוח שריר

מסתבר שיש קשר ישיר בין תשומת הלב שאנו מעניקים לגופנו תוך כדי אימון גופני, לביצועים שלנו – הטכניקה הזו נקראת "קשר מוח שריר", והמהות שלה היא חשיבה פעילה על השרירים עליהם אנחנו עובדים תוך תרגול פעילות גופנית. כמו כן, אם אתם לא ממש בכושר, קשר מוח שריר יכול לסייע לכם רבות להתחיל את התהליך. אז כיצד מתרגלים קשר מוח שריר? ומדוע זה חשוב? כל הפרטים בשורות הבאות!

 

מהו קשר-מוח שריר?

קשר מוח שריר (Mind Muscle Connection) הוא הקשר בין המחשבה שלנו בעת אימון גופני, לרמת הביצועים שאנו מצליחים להגיע אליה במסגרת האימון, ויש לזה גיבוי מחקרי. מחקרים מצאו שככל שנחשוב על השריר שאנו עובדים עליו בעת האימון, כך הוא יתחזק. כאשר אנו ממקדים את המחשבה ואת תשומת הלב בתנועה שלנו, המוח שלנו שולח אותות לסיבי השריר שלנו להתכווץ – כך יכולת התנועה והכיווץ של השריר משתפרת. לכן זה חשוב גם למי שרוצה לדעת איך להתחיל להתאמן, לחזק את השרירים וללמוד לשלוט בהם.

ככל שאנו מתבגרים הגוף והנפש שלנו משתנים, ולרוב הם ייחלשו, אך ניתן לחזק אותם בדרכים מסוימות. קחו כדוגמה תרגול של משחקי חשיבה: הם משפרים את יכולת הזיכרון ומעודדים חשיבה יצירתית. אז באופן דומה, ניתן לחזק גם את השרירים בגוף שלנו, כי ככל שאנו מתבגרים הם זקוקים לתחזוקת אימונים שוטפת כדי להתחזק.

כיצד קשר מוח שריר תורם לנו?

קשר-מוח שריר תורם לנו בכך שהוא משפר משמעותית את התוצאות שלנו בעת אימון גופני. כאשר אנו מתאוששים מפציעה גופנית או מוחית, הקשר בין השרירים והמוח שלנו עלול להינזק, מה שעשוי לגרום לנו לנוע באופן איטי ופחות יעיל. אם לא נעשה שימוש בשרירים לאורך זמן, הקשר בין המוח לאותם שרירים ייחלש, מה שיכול להוביל להתכווצות שרירים. עם זאת, חשיבה פעילה של קשר מוח שריר תסייע לנו לאמן מחדש את הגוף והנפש במטרה לחזק את אותם שרירים. בין אם אתם מתחילים להתאמן בפעם הראשונה או חוזרים להתאמן לאחר פציעה, אימוני כוח ופעילות קרדיווסקולרית יכולים לסייע לכם בשיפור הכוח, הניידות, התפקוד הקוגניטיבי ואיכות החיים הכללית.

יתרונות

  • באמצעות קשר לב-שריר תפיקו יותר מהאימונים בלי לעבוד קשה יותר: חיזוק קשר נפש-שריר יאפשר לכם להשיג יותר בפחות מאמץ, כלומר ככל שתתרכזו יותר ותימנעו מהסחות דעת, כך הביצועים שלכם במהלך האימונים יהיה טובים יותר, וזאת ביחס לאימון לא ממוקד.
  • חיבור מירבי לאימון: יחד עם יתרונות פיזיולוגיים מוכחים, חיבור חזק נפש-שריר מגיע עם יתרון פסיכולוגי משמעותי. ככל שתתרכזו בשרירים שלכם במסגרת האימון, כך תהפכו מעורבים ומחוברים יותר למה שאתם עושים.
  • מפחית את הסיכון לפציעה במהלך אימון: תנועה בטכניקה טובה וממוקדת תסייע לכם להימנע מפציעות מיותרות.
  • מעודד התקדמות מהירה: חיבור חזק של מוח שריר יסייע לכם למקד את האימון באופן מודע בשרירים. פעולה זו תאפשר לדחוף את השריר למלוא הפוטנציאל שלו ולהפעיל יותר סיבי שריר.
  • משפר את היציבה - החיבור בין שריר לנפש תורם לשיפור היציבה, תרגול שיטת מוח שריר תסייע לכם לזהות מהר יותר מתי אתם מבצעים תנועה לא נכונה – כמו למשל קימור גב בצורה שגויה, או עבודה על צד אחד של הגוף חזק יותר ביחס צד השני. תשומת לב מלאה לשרירים שלכם בזמן שאתם מתאמנים תחזק אותם, תשפר את היציבה ותמנע בעיות גב שעשויות להיגרם מאימונים אינטנסיביים.
  • שיפור הקואורדינציה: חיזוק השריר דורשת לא רק עלייה במסת השריר, אלא גם שיפור בקואורדינציה. אימון לא נכון של השרירים מוביל לתנועות לא יציבות, ועלול לגרום לניצול חלקי בלבד של הכוח שלכם. אך אל תאמרו נואש: שיפור קל בקואורדינציה וקצת מיקוד יכולים לשפר משמעותית את הביצועים שלכם. כמו כן, כוונו תמיד לשיפור הקואורדינציה לפני שאתם מאתגרים את רמות הכוח שאתם מפעילים.
  • מגביר את המוטיבציה להתאמן: לא רק שחיבור חזק בין שריר לנפש מבטא הבדל מכריע בביצועים של ספורטאים מתקדמים ביחס לספורטאים מתחילים, אלא שהוא גם אחד הגורמים המרכזיים לשמירה על מוטיבציה בדרך ליעדי הכושר שלכם.

איך מתרגלים קשר מוח שריר?

הכנו לכם שלושה טיפים יעילים שיסייעו לכם בתרגול קשר לב-שריר:

  • ריכוז מלא: אם לא תתמקדו במהלך האימון, הקסם של קשר מוח-לב שריר לא יוכל להתקיים. הציבו לכם מטרה ברורה להיות נוכחים באופן מלא במהלך האימון. זה אומר לנטרל הסחות דעת, להתאמן בסביבה שמעודדת אתכם לשמור על הריכוז וכו'.
  • עקביות: בדיוק כמו כל דבר אחר, קשר מוח שריר יוכל לצמוח ולהתפתח רק באמצעות אימון. הזכירו לעצמכם שוב ושוב להרגיש ולהפעיל את השרירים שלכם במודע. תרגול עקבי יעזור לכם לתרגל קשר מוח שריר לטווח ארוך.
  • חימום: לפני כל אימון כוח חממו את השרירים עליהם אתם מעוניינים לעבוד, ובמקביל חשבו על אותם שרירים. זה יאפשר לכם להפיק את המרב מהחימום שלכם, וכך תוכלו לנהל את האימון שלכם בצורה המדויקת ביותר עבורכם.
  • שימוש בדמיון: דמיינו את השרירים שלכם מתכווצים ונרגעים בזמן שאתם מבצעים את התרגיל. כך תפנו את תשומת הלב שלכם לתרגיל עצמו, ותוכלו לנטרל רעשים מיותרים והסחות דעת.
  • התרכזו: התמקדות בתרגיל יסייע לכם לשפר את היכולות שלכם, למשל בעת ביצוע סקוואט התמקדו בתנועה ובריכוז המשקל שלכם בישבן, וודאו שאתם מבצעים את התרגיל בצורה נכונה והתרכזו רק בו.
  • אל תשכחו לספור: הטכניקה הזו מעולה עבור הרמת משקלות, כאשר אתם מרימים משקל ספרו כמה שניות ואז הורידו את המשקולת. כך תוכלו להתרכז רק בתרגיל עצמו ולא במה שקורה מסביב.
  • אל תשכחו לנשום היטב: חשוב לזכור כי נשימה נכונה היא חלק בלתי נפרד מתרגול קשר מוח שריר, מפני שככל שתתרכזו בנשימות נכונות ובשריר עצמו, כך הביצועים שלכם ישתפרו. מעבר לכך, נשימות נכונות באימון הופכות את האימון לקליל ומהנה יותר.

 

לסיכום

קיים קשר ישיר בין המחשבות שלנו בעת האימון לבין הביצועים שלנו. ככל שנחשוב על השרירים שאנו עובדים עליהם בעת האימון, כך הסיכוי לקבל תוצאות טובות ולשפר את הביצועים יעלה. הטכניקה הזו מאפשרת להתנתק מהסחות דעות, ולהתרכז אך ורק באימון. כמו כן, חשוב מאוד לתרגל קשר מוח שריר בעקביות, ולא לוותר לעצמכם. לאחר מספר אימונים תוכלו כבר לראות שיפור בביצועים שלכם, במוטיבציה שלכם, ובאופן בו אתם מבצעים את התרגילים. היכנסו לבלוג שלנו לקריאת מאמרים נוספים במגוון נושאים הקשורים לספורט ולאימונים.