אימון טבטה

 

הכושר כבר מזמן הפך לדרך חיים, וכך עלתה המודעות לסוגים שונים של אימונים וליעילות של כל אחד מהם. בשנים האחרונות אימון הטבטה הפך לפופולרי ביותר, בעיקר בקרב מתאמנים ברמת מתקדמים ומקצוענים. במאמר הבא נסביר מהו אימון הטבטה, למי הוא מתאים ואיך מבצעים אותו.

 

מהו אימון הטבטה?

אימון הטבטה (TABATA) הומצא ע"י החוקר היפני איזומי טבטה, ועל שמו נקרא האימון. אימון זה מוגדר כחלק משיטה שנקראת ""High-intensity interval training (או HIIT), כלומר אימון אינטרוולי בעצימות גבוהה. במהלך מחקרו בנושא פעילות גופנית, גילה טבטה כי אימונים קצרים ואינטנסיביים עם מנוחות קצרות בעלי יעילות גבוהה מאוד לאימונים, ויכולים לסייע בשריפת שומן בזמן קצר מאוד. האימון עצמו מתנהל בחלקים: 20 שניות של פעילות אינטנסיבית, 10 שניות מנוחה, וכך עובדים 4 דקות על כל סט. כל האימון אורך כשעה.

 

למה האימון כל כך יעיל?

בגלל הפעילות האינטנסיבית, שריפת השומן והקלוריות מתבצעת בזמן קצר יותר, ולכן האימון נותן תוצאות מהר יותר.

 

למי האימון מתאים?

מדובר באימון אינטנסיבי עם תרגילים לא פשוטים לביצוע, ולכן האימון לא יתאים למתאמנים מתחילים, ובעיקר לא כאימון ראשון. האימון יתאים למתאמנים ברמת מתקדמים והלאה. כדי לדעת האם האימון יתאים לכם, חשוב לנסות אותו בפעם הראשונה עם מאמן כושר ולבחון את התאמתו לרמת הכושר שלכם. אם סוג האימון הזה אכן מתאים, כדאי להתחיל במתינות ולהעלות את רמת הקושי בהדרגה כדי לעמוד בו.

 

מהם היתרונות של האימון?

מעבר לשריפת השומן המהירה שעליה דיברנו קודם, האימון יתרום מאוד לחיזוק השרירים באופן משמעותי, יתרום לסיבולת לב-ריאה, ויעלה את רמת הקושי של האימונים אל רמה גבוהה יותר. כמו כן, טוב לדעת שהאימון מהווה אתגר מכובד גם למתאמנים המנוסים ביותר.

יתרון נוסף של האימון הזה הוא שריפת השומנים לאחר מכן. מאחר שהגוף עובד קשה מאוד במהלך אימון הטבטה, שריפת השומנים מתבצעת גם בזמן המנוחה ולא רק בזמן האימון עצמו, כך שלאימון יש יעילות גבוהה מאוד לאחר שהוא נגמר.

 

האם אפשר לבצע את האימון באופן עצמאי?

מדובר באימון בעצימות גבוהה, ועקרונית ניתן לבצע אותו עצמאית אבל מומלץ ביותר לבצע אותו בליווי ובהדרכה של מאמן מקצועי, שמכיר את אופי ביצוע האימונים, ימדוד זמנים באופן מדויק ויזהה האם האימון לא מתאים או קשה מדי לרמה הנוכחית של כל מתאמן. יתרה מזאת, חשוב מאוד להתייעץ עם מאמן כושר גם במקרים של שילוב האימון בסוגי אימונים אחרים, כמו אימון פונקציונלי, אימוני אירובי, אימוני TRX וכו'.

 

האם צריך אביזרים מיוחדים לצורך האימון?

את האימון ניתן לקיים ללא אביזרים למעט מזרן בעת הצורך, אך מי שרוצה יכול לשדרג את האימון עם משקולות, מכשירי כושר או אביזרים אחרים. זכרו כי מדובר באימון ברמת עצימות גבוהה ולכן כדאי להצטייד בנעלי ספורט נוחות, מים, סופגי זיעה למי שצריך, מגבת או בגדים להחלפה.

 

איך מתבצע האימון?

את התרגילים שיבוצעו במהלך האימון כדאי לתכנן מראש במסגרת תוכנית אימונים מסודרת, בליווי מאמן כושר מקצועי ומוסמך בתחום. קיימים כמה תרגילים שבדרך כלל משולבים באימון, אך ההרכב שלו ישתנה בין מאמן למאמן. שכיבות סמיכה וסקוואטים או ג'אמפ סקוואטים הם בדרך כלל תרגיל נפוץ מאוד, וניתן לשלב גם קפיצה עם חבל קפיצה. אפשרויות נוספות לתרגילים הם תרגילי סמוך קום, עליות מתח (ולצורך כך ניתן להשתמש במכשיר מתח מקבילים), לחיצות כתף, ספרינטים, טיפוס, הרמת משקולות, ועוד.

 

אימון הטבטה לא מתאים לכל אחד, אך אין ספק שמי שמעוניין ויכול לעמוד באימון כזה, יפיק ממנו תועלת ויראה תוצאות בטווח זמן קצר. כמובן שיש להקפיד על תזונה נכונה ומנוחה מספקת כדי שהאימון יהיה יעיל באמת, וניתן יהיה לראות תוצאות יפות. אם תבחרו באימון כזה, זכרו כי הוא לא פשוט וחשוב להישאר נחושים וחזקים, ובסוף המאמץ ישתלם. בהצלחה!