נשימה נכונה - איך לנשום נכון

אנחנו אולי עושים את הפעולה הזאת באופן קבוע ולא ממש מייחסים לה הרבה מחשבה רוב הזמן, אבל האם ידעתם שיש לא מעט חשיבות לדרך שבה אנחנו נושמים? בין שאתם מרגישים שהדרך שבה אתם נושמים לא מספקת אתכם ובין שלא, אנחנו כאן כדי לספר לכם מה צריך לדעת על הפעולה הבלתי רצונית הזאת שמלווה אותנו בכל רגע ורגע בחיינו, אז בואו נתחיל.

 

קצת על נשימה

זהו תהליך שבו אנו קולטים חמצן ע"י שאיפה מהאוויר, ופולטים בחזרה פחמן דו-חמצני ע"י נשיפה. תהליך הנשימה מתבצע במערכת הנשימה: החמצן שבאוויר שאנו שואפים נספג בריאות אל מחזור הדם ומשם מגיע לכל התאים שבגוף. בתאים מתבצע חילוף הגזים, והם פולטים את הפחמן הדו-חמצני, שמובל חזרה לריאות ויוצא מהגוף בנשיפת האוויר.

האם אנחנו עושים את זה נכון?

ובכן, במצב בריאותי תקין כולנו נושמים באופן שמאפשר לנו להתקיים, אבל האם אנחנו נושמים כמו שצריך?

נשימה נכונה אמורה להיות נשימה מלאה ועמוקה, שקטה ובתנועות סדירות וקלות. במקרים שבהם אתם מרגישים כי הנשימה שלכם רדודה, חלשה, קצרה או בקצב לא תקין, או לחלופין כבדה מדי, יכול להיות שאתם לא מכניסים את כמות החמצן המספקת לגוף שלכם. כתוצאה ממצבים כאלה אפשר לסבול מבעיות עיכול, מקושי בהתמודדות עם מצבי מתח ולהתעייף מהר יותר.

אז איך נושמים נכון?

אם אתם מרגישים שאתם לא נושמים טוב מספיק, חשוב שתדעו כי ניתן לבצע תרגילי נשימה. מצד אחד, יש סדנאות נשימה שתוכלו להשתתף בהן שיסייעו לכם ליישם נשימה נכונה ובריאה, ומצד שני מדובר בתרגילים שאפשר לבצע ממש לבדכם. יש כלים שתוכלו למצוא באינטרנט אשר מורים לכם על כמה זמן צריכה לקחת כל שאיפה ונשיפה, כמו גם סרטונים ומדריכים שתוכלו להיעזר בהם. העיקרון המשותף לכולם הוא די פשוט: צריך להסב את כל הריכוז ותשומת הלב לנשימות שלכם, לשאוף עמוק ובאיטיות ולנשוף את האוויר בחזרה לאט ובהדרגה. בזמן זה, רצוי לשכב בנוחות על משטח ישר, או לחלופין לשבת זקוף אך בנוחות ובתמיכה. בין שאיפה ולנשיפה אפשר לעצור את הנשימה, אך זה לא הכרחי.

הבחינו כמה סוגי נשימות:

  • נשימה מהאף – באופן כללי מוטב לנשום מהאף מאשר מהפה, וזאת משום שבנשימה דרך האף האוויר עובר סינון לפני שהוא נכנס לריאות. כשנושמים מהפה האוויר מתקרר בדרך לריאות והוא לא נקי מחיידקים וזיהומים. אם כן, כדאי לנסות לשאוף אוויר ולנשוף אותו מהאף.
  • נשימת חזה או נשימה סרעפתית – בנשימת חזה אנחנו לוקחים את האוויר אל בית החזה, ואילו נשימה סרעפתית (הנקראת גם נשימת בטן) היא יעילה יותר משום, שבין היתר, היא טובה יותר בהעברת חמצן למערכת הדם. בדרך זאת הנשימה נעשית באמצעות כיווץ הסרעפת, ופחות באמצעות כיווץ בית החזה. לעומת תינוקות מבוגרים פחות מורגלים בה, ורגילים יותר לנשימת חזה. הדרך לבדוק האם אתם נושמים מהחזה או מהסרעפת היא לשכב, לנשום עמוק ולהבחין האם הבטן שלכם עולה ויורדת או החזה. אם הבטן שלכם זזה, כנראה אתם נושמים מהסרעפת.

נשימה בזמן אימון

הנשימה שלנו בזמן אימון היא קריטית במיוחד. התאמת הנשימה לפעילות הגופנית שאנחנו מבצעים יכולה להעלות את יעילות האימון, את זמן האימון ולהוביל את המתאמן לתוצאות טובות יותר. ספורט ופעילות גופנית מאומצת מגבירים את הצורך של הגוף שלנו בחמצן, ולכן חשוב להקפיד על נשימה נכונה גם בזמן אימון, ולשים דגש על נשימה המותאמת לסוג האימון.

אז אין נושמים באימונים השונים? ובכן, עבור אימונים אירוביים, כמו ריצה או הליכה מהירה, כדאי לנשום בקצב של שאיפה לכל שני צעדים, ונשיפה לשני הצעדים הבאים (בשיטת 2:2). באימוני כוח, בדרך כלל, כדאי לנשוף בשלב שבו המאמץ הוא הגבוה ביותר, ואילו לשאוף אוויר כשהתנועה בתרגיל קלה יותר.

 

לסיכום

לנשימה נכונה יש חשיבות לא קטנה בכלל בנוגע לבריאות שלנו. במצבים בריאותיים שאינם מצריכים טיפול מיוחד, כמעט כל אחד יכול לאמן את הריאות שלו ולתרגל נשימה נכונה. בהצלחה!