ספורט ולמידה

פעילות ספורטיבית אינה מסתכמת בפיתוח כושר גופני ובהנאה. למעשה, היא מערבת תהליכי למידה מעמיקים במישור הפיזי, הנפשי והחברתי, ומהווה כר מצוין לפיתוח כישורי חיים חיוניים. מדוע הולכים ספורט ולמידה יד ביד, וכיצד ניתן להעצים את הקשר ההדוק ביניהם – בכך יעסוק המאמר הבא.

שלא במפתיע, מרבית הילדים שנשאלים מהו השיעור האהוב עליהם בבית הספר, משיבים – חינוך גופני. תשובה זו מעוררת רגשות מעורבים, שהרי גם אנו ההורים העדפנו את שיעורי הספורט על פני הלימודים בכיתה. מאידך, היינו רוצים שהילד יאהב שיעורים שבאמת לומדים בהם משהו. אם גם אתם מחזיקים בגישה דומה, חשוב שתדעו כי שיעורי הספורט מהווים כר מצוין ללמידה, דווקא מפני שהם מקיימים תנאים ייחודיים כמו חיזוק ההערכה העצמית, עניין אישי, הנאה, יצירתיות וחשיבה פעילה. אגב, דברים אלו נכונים לא רק לגבי ילדים ובני נוער. השתתפות בספורט במסגרת אישית או קבוצתית מקדמת למידה גם בקרב מי שהתבגרו, הצמיחו זקן וכרס, ויש להם היום ילדים משלהם.

מדוע ספורט כה יעיל ללמידה?

ראשית, כל מתאמן יודע היטב כי פעילות ספורטיבית מקדמת למידה ברמה המיידית, והדוגמאות רבות ומגוונות. למשל, אם תוציאו את עצמכם לג'וגינג או אפילו להליכה ברחוב או בשדה, תבחינו עד מהרה כי תשומת הלב מתמקדת בנשימה, בקצב הלב ובפעולת השרירים. מדובר בתכונה אינסטינקטיבית המביאה אל המודעות תהליכים גופניים שבדרך כלל היו חבויים מתחת לפני השטח. במילים אחרות, אתם לומדים להכיר טוב יותר את גופכם, והדבר נכון בין אם אתם בוחרים לעסוק ביוגה, בכדורסל, בשחייה, או פשוט מבצעים תרגילי כושר בסיסיים בבית. מעבר לכך, השתתפות בפעילות ספורטיבית כמבוגר או כילד מורכבת ממספר היבטים חיוניים המעודדים למידה. זאת, בתנאי שמקפידים על יצירת תנאים נכונים.

בחירה אישית

הלמידה הטובה ביותר מתקיימת תחת תנאים של סקרנות אמיתית שמגיעה מבפנים. אתם בוודאי זוכרים את ההרגשה המעיקה עוררו שיעורים בבית הספר או הכשרות תעסוקתיות, בהם נאלצתם להקשיב לתכנים שאינם מעניינים אתכם. מאידך, אדם שפורס מדי יום את מזרון היוגה בביתו או יוצא למגרש הכדורסל השכונתי, עושה זאת מתוך בחירה חופשית בתחום בו יש לו עניין. מחקרים רבים מעידים כי תנאים אלו מעודדים למידה משמעותית, ובילדים אף מגבירים את האמון ביכולתם הבסיסית ללמוד וליהנות.

אתגרים

אין מה לעשות – כל למידה משמעותית מערבת אתגר, גם אם הייתם מעדיפים לעסוק בספורט מהכורסא. פעילות ספורטיבית שבנויה נכון מביאה אתכם אל טווח מאמץ המכריח אתכם ללמוד את יכולותיכם, ובתוך כך מופעלות מערכות אינסטינקטיביות הקשורות בתפיסה, עיבוד נתונים והטמעתם. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמשלב מסוים המשוואה מתהפכת, ושדחיקת הגוף אל הקצה תעביר אתכם למצב הישרדותי בו יכולות הלמידה נחסמות, שלא לדבר על הנזקים שתגרמו לעצמכם.

מרחב התנסות

אחת הסיבות המרכזיות שבגללן ילדים אוהבים את שיעורי הספורט, הם המשחקים המלווים אותם. מה הקשר בין משחק ללמידה, אתם שואלים? ובכן, ילדים מפתחים כישורים חיוניים רבים דרך משחק, כמו תנועות עדינות ומורכבות, שיתוף פעולה בקבוצה, היענות לחוקים וכללים, שיפוט מוסרי, ויכולת להתמודד עם תסכולים. למידות משמעותיות אלו טמונות דווקא בפן המשחקי של הספורט, מפני שמעצם הגדרתו משחק אינו מציאותי לגמרי, ולכן מהלכיו אינם בעלי השפעה מכרעת על החיים. במילים אחרות, ילדים וגם מבוגרים הנוטלים חלק בקבוצת כדורגל, כדורעף או כדורסל, נהנים ממרחב המאפשר ניסוי וטעייה, כאשר הטעויות אינן סוגרות את הדלת אלא מהוות הזדמנות לשיפור ולמציאת פתרונות יצירתיים.

ללמוד באופן פעיל

באופן לא מפתיע, אחד הזיכרונות הנפוצים מימי בית הספר והאקדמיה, הוא שעמום, חוסר שקט, ומבטים כמהים אל מגרש הכדורגל שניבט מבעד לחלונות. במצב זה שנת הלידה של מנהיג או מצביא אינה נותרת בזיכרון, והסיבה המרכזית לכך היא ששיעורים אלו מאופיינים בפאסיביות של הלומד. לעומת זאת, פעילות ספורטיבית בהחלט מערבת למידה פעילה, המבוססת על חוויה אקטיבית, שותפות מלאה של הספורטאי, פתרון בעיות באופן יצירתי, והבניית וארגון משמעויות מתוך מעורבות אישית. תיאוריות רבות גורסות כי מדובר בדרך למידה אפקטיבית בעלת תוצאות לטווח הארוך.

כיצד תקדמו למידה בספורט?

בין אם אתם עוסקים בספורט באופן עצמאי או קבוצתי, ובין אם אתם מעוניינים להעניק לילדיכם חוויית למידה משמעותית, תוכלו לשים את דגש על מספר היבטים בסיסיים:

שיתוף פעולה בקבוצה – מלבד למידה ישירה של מערכות הגוף ויצירה של חיבורי תנועות, ספורט קבוצתי מעודד כישורים חשובים נוספים. בפעילויות אלו כל משתתף לומד להכיר ולתרום מיכולותיו לקבוצה, בוחן את קשריו עם אחרים במגוון סיטואציות מאתגרות, ואף מטפח את הערכתו העצמית שזוכה להערכת הסביבה.

חשיבה ביקורתית – בעת פעילות ספורטיבית מומלץ להקדיש תשומת לב אל טווח התנועה של הגוף וצרכיו, ואל המעורבות של תהליכים נפשיים באתגרים השונים. במידה שמשתתפים בספורט קבוצתי, כדאי להרחיב את תשומת הלב גם לצרכיהם של אחרים, ואל האופן שבו משפיעות התנהגויות הספורטאים על יחסיהם.

ליצור מבנה הגיוני – כאמור, קיימת חשיבות מרובה לביצוע פעילות ספורטיבית בהתאם לסרגל מאמצים, המוודא כי לא תשתעממו מדי או תתישו את עצמכם. בנוסף לכך, כאשר לומדים ענף ספורט חדש יש לזכור כי הלמידה מורכבת משלבים, כדוגמת תרגילי יוגה שונים, סגנונות שחייה או זריקה אל הסל. הקפידו כי