פציעות ספורט: איך נמנע אותן?

כושר גופני הוא דבר נפלא וחלק מאורח חיים בריא. אנשים המקפידים להתאמן על בסיס קבוע ועוסקים בענפי ספורט שונים מרוויחים הרבה מאוד – גם בגוף וגם בנפש. אבל לצד כל היתרונות יש גם כמה אתגרים. אחת הסכנות בביצוע פעילות ספורטיבית היא פציעת ספורט, סכנה העולה ככל שתדירות ועצימות האימונים עולה גם כן. ומשום שאי אפשר לנטרל את הסיכון הזה לחלוטין, כל מה שצריך לדעת הוא מהן דרכי המניעה של פציעות ומהן דרכי הטיפול שיאפשרו התאוששות מהירה במקרים של פציעה. בואו נדבר על הדברים האלו ונגע גם בפציעות ספורט נפוצות.

פציעות ספורט – איך הן נגרמות?

פציעות ספורט הן פציעות הנגרמות במהלך האימון כתוצאה מאופי האימון או מגורם חיצוני והן יכולות להתרחש ממגוון סיבות:

  • אימון לא נכון: סיבה שכיחה מאוד לפציעות ספורט. מנח לא נכון באימון או עומס גדול מדי (אחת הסיבות הנפוצות ביותר לפציעות ספורט). כאשר נוצר שימוש יתר באיברים מסוימים בגוף הוא מוביל לשחיקה ומכאן לפציעה.
  • משטחי אימון: יש משטחי אימון שמעלים את האפשרות לפציעה ספורט בהשוואה לאחרים. בריצה למשל, יש סיכוי גבוה יותר לפציעה אם רצים על אספלט לעומת על משטח בולם זעזועים כמו כר דשא.
  • אביזרים לא מתאימים: הרבה מהפציעות קורות בגלל שימוש באביזרים לא מתאימים. אופניים למשל חייבות להיות מותאמות באופן אישי לכל רוכב. בריצה חייבים לוודא שנועלים נעלי ריצה מותאמות.

אם אתם רוצים להיכנס לשגרת כושר וזה לא משהו שאתם עושים היום, חשוב להכיר טעויות נפוצות של מתאמנים מתחילים וללמוד איך להימנע מהן. לפני שנדבר על סוגי פציעות ספורט, חשוב להבין איך נכון לטפל בהן בצורה נכונה.

כיצד נטפל בפציעות ספורט?

הטיפול בפציעות ספורט צריך להיות מותאם לאופי ולהיקף הפגיעה. כך למשל, במקרים של פציעה מיידית כתוצאה מטראומה וחבלה במהלך אימון ספורט, חשוב לגשת לבדיקה מלאה ולעיתים גם לקבל טיפול חירום מיידי. במקרים הללו יש גם תהליך שיקום בדרך כלל לפני שאפשר לחזור לפעילות ספורטיבית מלאה. במקרים אחרים ובפציעות קלות כמו נקע או מתיחות שרירים, אפשר לטפל באמצעות מנוחה מספקת, תזונה ושינה טובה והימנעות זמנית משימוש באזור הפגוע. אפשרויות טיפול נוספות הן עיסויים רפואיים וכמובן שבמקרים מסוימים יש גם צורך בטיפול ניתוחי. אפשר לומר אם כך, שהטיפול בפציעות ספורט הוא תלוי כל מקרה ולכל אחד צריך להתאים תוכנית טיפול שונה.

סוגי פציעות ספורט

באופן כללי אפשר לדבר על שני סוגיים מרכזיים של פציעות ספורט והם:

  • טראומה או חבלה: נפילה במהלך האימון, פגיעה מעצם אחר נייד, שבר או מכה רצינית שמקבלים במהלך אימון או משחק ספורט. אלו הם הרבה פעמים פציעות שלא תלויות כלל במתאמן עצמו ויכולים לקרות לספורטאים חובבים ומקצועיים כאחד. במקרים אחרים הפציעה יכולה לקרות כתוצאה ישירה מפעולה לא נכונה במהלך האימון מתוך חוסר היכרות עם דרך התרגול, שימוש באביזרים לא נכונים או לא מותאמים וכן הלאה. ציוד לענפי ספורט שאנו מתרגלים חייב להיות איכותי ותקני בלבד וגם מותאם לנו באופן אישי.
  • שימוש יתר: פציעות נפוצות ביותר, כמו דלקות גידים, כאבי שוק ואחרים, הנובעות מאימוני יתר ומעומס מוגבר יותר ממה שאנחנו מסוגלים להפיק.

בואו נדבר על כמה מהפציעות הנפוצות ביותר אצל ספורטאים.

פציעות ספורט נפוצות

פציעות משימוש יתר הן הפציעות הכי שכיחות בלי ספק. בתוך הקטגוריה הזאת אפשר לראות פציעות שכיחות כמו שברי מאמץ, מעין שברים מיקרוסקופיים הנוצרים בעצמות שאנחנו מפעילים עליהן הרבה עומס. שכיח מאוד אצל אצנים הם פציעות ברגליים באזורים שונים. כאבי שוק הם מצבים נפוצים בהחלט וכך גם דלקות בגידי השרוול המסובב בכתפיים או במרפקים (מה שנקרא מרפק טניס). פציעה נפוצה נוספת היא כאבי מפרקים המלווה בנפיחות ובהיווצרות נוזלים.

אז דיברנו על הטיפול הנכון בפציעות ספורט ונגענו בסוגי פציעות הספורט הנפוצים עם דוגמאות לכמה פציעות שכיחות ביותר. ועם כל זה צריך לדעת שהדרך הטובה ביותר לטפל בפציעות ספורט היא למנוע אותן מלכתחילה. נכון, זה בלתי אפשרי להימנע מהכול ומי שמתאמן באופן קבוע ככל הנראה יסבול ברמה כזו או אחרת מפציעה מפעם לפעם. ועם זאת, אם נדע איך להתאמן בצורה חכמה, נוכל להפחית את הסיכונים והפציעות למינימום הזניח ופשוט ליהנות מכל היתרונות הבריאותיים של כושר גופני שהוא חלק משגרת החיים שלנו.

כיצד נמנע מראש פציעות ספורט?

אם ככה, איך אפשר לצמצם את הסיכון לפגיעות בספורט במינימום? ובכן, הכול קשור לחשיבה ולתכנון. הרעיון הוא להתאמן באופן מושכל, להיות קשובים לגוף שלנו, לא להגזים באימון ולהתייחס לסימנים מהגוף ברגע שהם מופיעים. בואו נבין בדיוק איך אפשר לעשות את זה:

  • התאמת תוכנית אימונים: חשוב לבחור באימונים המתאימים לנו ויש עשרות דרכים שונות לעשות כושר. חפשו סוג ספורט שאתם אוהבים ושלא מעמיס עליכם מבחינה פיזית. זהו בהחלט זמן טוב להתייעץ עם מאמן כושר מקצועי שייתן אינפוטים חשובים ואולי אפילו ייבנה בשבילכם תוכנית אימונים מסודרת.
  • ציוד מותאם: חשוב להשתמש בציוד איכותי של מותגים מובילים ומוכרים בלבד (בספורט ובריאות לא מתפשרים בעניין הזה) ולוודא שהוא גם מותאם לגוף שלכם, בין אם אלו נעלי ספורט, אופניים לרכיבה, משקולות ומתקני כושר וכל דבר אחר. ברכיבה וספורט עם אלמנטים של סיכונים ופגיעות, קסדות ומגנים איכותיים הם בגדר חובה.
  • תזונה נכונה: תזונה המשלימה את תוכנית האימונים היא חלק בלתי נפרד מאורח החיים הספורטיבי. חשוב לשים לב מה אתם אוכלים לפני אימונים ואיזה דלק אתם נותנים לגוף וגם מה אתם אוכלים אחרי אימונים ואיך אתם עוזרים לו לבנות את עצמו ולהתחזק. גם כאן זה בהחלט נכון להיעזר בתזונאי.
  • הרבה מנוחה: דיברנו רבות על פציעות משימוש יתר וזה בהחלט דבר נפוץ שכולם מכירים. לספורטאים מתחילים יש התלהבות רבה ומעט ידע ומותחים את עצמם אל מעבר לקצה או ספורטאים מקצועיים שפשוט דוחפים באופן מודע קצת יותר מדי – זה יכול לקרות לכולם. אם תקפידו על מנוחה מספקת, גם אחרי כל אימון וגם בין אימון אחד לשני, תוכלו לתת לגוף את הזמן שלו להתאושש ותקטינו מאוד את הסיכון לפציעות ספורט.
  • בדיקות אצל הרופא: אם אתם מתאמנים על בסיס קבוע, בהחלט נכון להגיע מפעם לפעם לרופא לבדיקה שגרתית. בטח אם אתם מרגישים משהו שונה בגוף, אבל גם סתם כך והרבה פעמים אפשר לאתר ולטפל בבעיות מראש באופן הזה.

לסיכום

פציעות ספורט באות בעסקת חבילה עם אורח חיים ספורטיבי ואת הדבר הזה חשוב להבין. עם זאת, מודעות, הקשבה לגוף וביצוע פעילות ספורטיבית בצורה נכונה ומפוקחת הם המפתח לצמצם את הפגיעות למינימום. אז אם אתם מתכננים להתחיל להתאמן בקרוב או מתאמנים כבר היום, אל תורידו את היד מהדופק. כאן באתר תמצאו מגוון של מוצרי ספורט לכל מטרה ואתם מוזמנים להתייעץ בכל שלב ולקרוא עוד בבלוג.