שחייה

אימון ריצה, אירובי, פונקציונלי, אולי אימון משקולות? עזבו הכל: אם אתם מחפשים את האימון המושלם, שגם ישפר סיבולת לב ריאה וגם יחזק בצורה משמעותית אך מאוזנת את השרירים – שחייה זו הפעילות הספורטיבית שאתם רוצים לעשות. מה היתרונות של הפעילות הזו, אילו סוגי שחייה קיימים, ומהם המיתוסים הנפוצים שלגמרי כדאי להתעלם מהם? כל זאת ועוד במאמר הבא בנושא, שנייה לפני שאתם מוציאים את בגד הים מהארון וקופצים למים.

 

סוגי שחייה

שחייה היא חלק בלתי נפרד מהפעילות האנושית הטבעית עוד מימי האדם הקדמון, וציורים של שחייה אנושית נמצאו לראשונה במערות מתקופת האבן לפני 7,000 שנה לערך. בתור ענף ספורטיבי החלה את דרכה השחייה באירופה בסוף המאה ה-17, ומאז זכתה להתעניינות רחבה מצד הציבור הרחב. אחת הסיבות לכך שהספורט הזה הפך לכל כך פופולרי היא שהוא לא מצריך הכנה מיוחדת, פשוט אפשר לקפוץ למים ולהתחיל לשחות וכמובן שהיום ניתן לרכוש ציוד לשחייה במחירים די נוחים ולשחות באופן מקצועי בלי שום בעיה.

אלו הם סגנונות השחייה הנפוצים:

  • חתירה: סגנון נפוץ ומקובל ביותר שבו משתמשים בידיים כמעין משוטים וברגליים בתור מדחף. ניתן לשחות עם הראש בתוך המים כאשר מדי כמה הקפות מוציאים אותו ולוקחים אוויר, או כאשר הראש בחוץ שנע מצד לצד בהתאם לתנועות הידיים.
  • חזה: סגנון שחייה נפוץ, ואיטי למדי. עם זאת זהו סגנון נוח ואפקטיבי כשאין צורך בהתקדמות מהירה במיוחד. השחיין מבצע תנועה מחזורית בידיו כאשר הידיים נשלחות קדימה, וכאשר הן מתוחות לחלוטין הוא יגרוף מים תוך קירוב הידיים לחזה וחוזר חלילה.
  • גב: זהו הסגנון היחיד שמתבצע על הגב. היתרון הוא שלא צריך להוציא את הראש כדי לקחת אוויר, אך מנגד אין אפשרות לראות את כיוון ההתקדמות. זוהי בעצם סוג של חתירה על הגב וזהו סגנון השחייה האיטי ביותר לאחר שחיית חזה.
  • פרפר: סגנון מהיר, ונחשב לסגנון השחייה הקשה ביותר מבחינה טכנית. השחיין גורף את המים עם שתי ידיו ותוך כדי מבצע תנועת ״דולפין״ כדי לעלות מעל פני המים ולנשום. מאד קשה מבחינה פיזית. בשל הקושי הרב ללמוד את הטכניקה הוא כמעט ולא מקובל בשחייה עממית.

שחיינים, מקצועיים וחובבים, זקוקים לציוד בסיסי כמו משקפות שחייה, כובעים מתאימים ובגדי ים המותאמים לשחייה, אך כמובן שאת כל סגנונות השחייה אפשר לבצע גם ללא ציוד מיוחד.

שחייה ובריאות

לא בכדי נחשבת השחייה לאחד מסגנונות הספורט המומלצים ביותר. מדובר בשילוב נדיר של אימון אירובי ואנאירובי, כאשר קצב הלב עולה, ומרבית שרירי הגוף מאומצים בצורה מאוזנת ונכונה, ממש כמו לעשות אימון ריצה ואימון משקולות גם יחד. אם אתם מעוניינים בחיטוב הגוף ושואלים את עצמכם שאלות כמו איך להוריד שומן בבטן או איך להיפטר מכמה קילוגרמים עודפים, זו הפעילות שכדאי לכם לעשות.

בניגוד לסוגי ספורט אחרים, שחייה היא ספורט המאופיין בנזק מינימלי לגוף, משום שאין לחץ על השרירים והמפרקים שיש למשל בריצה, ובעצם בכל סוג אחר של כושר גופני. בדיוק בגלל זה זוהי הרבה פעמים פעילות עליה ימליצו פיזיותרפיסטים דווקא לספורטאים לאחר פציעה בתהליך השיקום. שחייה זו גם פעולה שמגדילה את נפח הריאות ומשפרת את יכולת הנשימה שלנו, והיא ידועה כמצוינת להפחתת סטרס. שחייה היא גם פעילות מדיטטיבית של ממש ויכולה להרגיע את הנפש.

טיפים לשיפור השחייה

מעוניינים לשפר את יכולות השחייה שלכם? הנה שלושה טיפים מנצחים:

  1. היעזרו בציוד שחייה בסיסי: הציוד הבסיסי ביותר שתצטרכו הוא משקפת שחייה, וכובע מתאים אם יש לכם שיער ארוך. כדאי לבחור בציוד איכותי שיחזיק לאורך זמן.
  2. הקפידו על שגרת אימונים מסודרת: קבעו לעצמכם ימים קבועים בשבוע לאימון, והשתדלו לעמוד בהם. כמו כל ספורט, גם במקרה הזה תרגול הוא המפתח לשיפור.
  3. תעדו את עצמכם: רוצים להיות שחיינים טובים יותר? נסו לתעד את עצמכם שוחים ותוכלו לראות מה הנקודות החזקות שלכם ומה צריך לשפר. בדרך הזו גם תוכלו לראות את גרף השיפור שלכם עם הזמן וזה דבר תמיד טוב בתור זריקת מוטיבציה.

יתרונות השחייה

  1. כושר גופני: נושא חשוב שכבר דיברנו עליו בהרחבה. שחייה מצוינת לשיפור סיבולת לב ריאה וחיזוק השרירים – שילוב מצוין של פעילות אירובית ואנאירובית עם מינימום פגיעה בגוף.
  2. מצוינת לנפש: הוכחה באינספור מחקרים כיעילה להורדת סטרס. מחקר מעניין נוסף מראה כי הלחץ של המים על החזה משפר את זרימת הדם למוח ולמעשה משפר את תפקודי המוח של השחיין.
  3. פעילות חברתית מצוינת: שחייה עממית היא נהדרת כפעילות קבוצתית, כזו שתמיד כיף לעשות עם המשפחה או עם חברים טובים.

המיתוסים הנפוצים

כשמדובר בשחייה, יש לא מעט מיתוסים נפוצים. אנו רוצים לדבר על שניים מרכזיים:

  • כדי להצליח בסגנון חתירה אחד יש להתאמן רק בסגנון הזה: לא נכון בכלל. השחיינים הטובים בעולם בסגנונות מסוימים משלבים באימונים שלהם באופן קבוע גם סגנונות שחייה אחרים והוכח כי שליטה במגוון סגנונות מאפשרת גרף שיפור משמעותי יותר מאשר כשמתמקדים בסגנון שחייה ספציפי אחד.
  • צריך לעשות חימום לפני אימון: בהחלט נושא שבעניינו יש מגוון רחב של דעות, וחלק מאנשי המקצוע בתחום השחייה נוקטים דווקא בגישה הפוכה ללא חימום, וטוענים כי זה מאפשר להביא תוצאות טובות יותר. עבור השחיין החובב בהחלט מומלץ לעשות חימום קל לפחות לפני אימון שחייה. גם הליכה מואצת בדרך לבריכה תעשה את העבודה ותאפשר לכם לקפוץ למים ולהתחיל לחתור.

חשוב לזכור!

  1. מינון השחייה: נכון, חשוב להקפיד על שגרת אימונים קבועה, אך מצד שני חשוב מאד שלא להגזים. הימנעו מלהגיע למצב של אימון יתר ואפשרו לגוף שלכם מספיק מנוחה בין אימון לאימון. אם אתם רק מתחילים, חשוב להתחיל בהדרגה ואפשר בהחלט להיעזר במאמן/ת שחייה מקצועי/ת.
  2. הגנה משמש: אם אתם מתכוונים לשחות בבריכה פתוחה או בים (ואם אתם כבר עושים את זה – חשוב לדעת מה לקחת לים), הקפידו להגן על עצמכם מפני נזקי השמש. מומלץ למרוח קרם הגנה, לשחות בשעות הרגועות יותר וכמובן להקפיד על שתיית מים מרובה.
  3. טיפ לשוחה המתחיל: קחו את זה בכיף ובקלות. אתם לא חייבים להוכיח שום דבר לאף אחד, ואפילו לעצמכם. מספיק שנכנסתם למים והזזתם את הגוף, כבר עשיתם לעצמכם טובה ענקית. אם זה משהו שתהנו ממנו, זה עשוי להפוך לתחביב בריא שילווה אתכם שנים ארוכות.

 

לסיכום

זה הזמן להוציא את בגד הים מהארון, לדאוג לעצמכם לציוד שחייה מקצועי ולהעניק לעצמכם את המתנה הנפלאה הזו. אם אתם מתכוונים לשחות בים הפתוח, חשוב לשמור על כללי הזהירות ולשחות בנוכחות מציל בלבד. מאחלים לכם שחייה מהנה ובריאות פיזית נפשית שתבוא יחד איתה. שיהיה הרבה בהצלחה!