יתרונות השחייה

אם שחייה מקושרת אצלכם לבילוי קייצי נחמד בבריכה עם חברים או משפחה, או שאתם נוטים לבקר שם לעיתים רחוקות, כדאי לכם לנסות לשחות יותר ולהפוך את זה לחלק משגרת האימונים שלכם. בין שאתם בוחרים לפתוח כך את היום שלכם או לסיים אותו, או בכלל ללכת על זה בסופי שבוע, חשוב שתדעו כי בשחייה יש שלל יתרונות בריאותיים לגוף ולנפש שלנו. במאמר הזה נדבר על כמה יתרונות ודגשים שכדאי לכם לדעת לפני שאתם נכנסים לבגד ים ומתחילים לחתור, אז בואו נתחיל.

 

10 יתרונות בשחייה

לשחייה יש מגוון רחב של יתרונות מהיבטים פיזיים, נפשיים וקונטיביים, וגם לא מעט יתרונות שמיוחדים רק לה. הינה כמה מהם:

  1. מינימום נזק, מקסימום תוצאה: שחייה היא פעילות גופנית המפעילה עומס מתון על המפרקים בגוף משום שהיא מתבצעת בתוך המים, ועל כן היא מאפשרת לספורטאים המתאוששים מפציעה להמשיך לשמור על כושר.
  2. מפעילה את כל הגוף: בזמן השחייה הגוף שלנו מפעיל שרירים רבים, ולעיתים הרבה יותר מפעילויות אחרות – החל מפלג הגוף העליון ועד לפלג גוף התחתון. כמו כן, גם שרירי הליבה עובדים חזק בזמן הזה משום שיש צורך בשמירה על יציבות ואיזון בתוך המים.
  3. עוזרת להירגע: השחייה לא מצוינת רק לכושר הפיזי וליכולת הפיזיולוגיות שלכם, אלא גם מסייעת בשחרור לחצים, מרגיעה ותורמת לתחושה נעימה ושלווה, ותעזור לכם לנקות את הראש בסוף כל יום.
  4. עוזרת לשמירה על המשקל: שעה של שחייה יכולה לגרום לכם לשרוף מספר יפה של קלוריות. יש כמה דברים המשפיעים על שריפת הקלוריות בזמן שחייה, ובהם סגנון השחייה (שחיית פרפר שורפת יותר קלוריות משחיית גב או חזה) ומשקל הגוף.
  5. טובה לריאות: הפעילות הזאת יכולה להגביר את הנפח הריאות (לעיתים אפילו יותר משל אנשים שרצים), מלמדת אותנו טכניקות של נשימה ומסייעת לנשום טוב יותר.
  6. חיזוק השרירים: חוץ מזה שמדובר בפעילות אירובית מצוינת, כל מי שיצא לו לשחות לאורך זמן ממושך כנראה מכיר את תחושת השריפה בשרירים, ולעיתים גם את התחושה של שרירים תפוסים בבוקר שלמוחרת. השחייה מחזקת את השרירים, מגמישה אותם ומסייעת לשמור על טווחי תנועה.
  7. מחזקת את העצמות: פעילות במים משפרת את הכושר האירובי והאנאירובי, ומסייעת רבות בחיזוק העצמות ובשיפור צפיפות העצם. כיום יש גם שחייה טיפולית המותאמת לאנשים הסובלים מבעיות של דלדול מסת העצם ובריחת סידן.
  8. טובה לבריאות הקוגניטיבית: באופן כללי, לספורט יש השפעה בלתי מבוטלת על תפקודי המוח והיכולות הקוגניטיביות. גם לשחייה יש השפעה חיובית על הבריאות הקוגניטיבית ועבור מבוגרים היא חשובה במיוחד, ובכוחה לצמצם את הסיכון לפתח ליקויים קוגניטיביים כמו אלצהיימר ודמנציה.
  9. מתאימה לכולם: זוהי פעילות שיכולה להתאים בכל גיל ובכל מצב – היא נהדרת לתינוקות, ילדים, צעירים, מבוגרים ובני הגיל השלישי, נשים בהיריון ולאחר לידה, ספורטאים ואנשים במהלך פציעה ועוד.
  10. זה כיף: חוץ משלל היתרונות הבריאותיים, הפיזיים והנפשיים שהשחייה מספקת לנו, חשוב לזכור שבשורה התחתונה מדובר בפעילות מהנה למדי ולרוב היא גם פעילות חברתית, ואתם יכולים ליהנות ממנה לא רק כאימון אלא גם כחוויה ולהתאמן בשחייה גם בצלילה במקומות מיוחדים, לשחות בים, עם דולפינים וכד'.

חשוב לזכור!

למרות ששחייה היא ספורט נהדר עם יתרונות רבים שיעשו לנו רק טוב – חשוב לזכור שגם פה אפשר להיות חשופים לפציעות ספורט. אז איך אפשר להימנע ולצמצם את הסיכויים לכך? הינה שני טיפים:

  • חימום נכון לפני הכניסה למים – כמו בשאר האימונים, גם לפני שחייה חשוב מאוד לבצע חימום מוקפד ומקיף כדי לחמם את הגוף ולהכין אותו לפעילות האינטנסיבית. יש לבצע כאן חימום כללי הכולל העלאה של חום הגוף והפעלת השרירים הגדולים, וחימום דינאמי הכולל תנועות סיבוביות למפרקים ותנועות שחייה. השקיעו בזה את הזמן המתאים והתחילו לשחות.
  • תנועה נכונה – חשוב שתשימו לב לטכניקת השחייה שלכם ושאתם מבצעים אותה כראוי. תנועות לא נכונות או שחייה בטכניקה לקויה יכולים לגרום לכם לפספס את המטרה שלכם בשחייה ולגרום לפציעות וכאבים.

לא לשכוח ציוד מתאים

לפני שקופצים למים ומתחילים לשחות, לא נשכח להצטייד בציוד לשחייה, הכולל משקפת שחייה, בגד ים נוח ואיכותי, כובע ים לבעלי שיער ארוך, ויש כאלה ששמים גם אטמי אוזניים ואטם לאף.

 

לסיכום

שחייה היא פעילות גופנית נהדרת ויש לה לא מעט יתרונות בריאותיים. אך בספורט כמו בספורט, גם פה חשוב להתייעץ עם מדריך כושר, ובמקרה הזה עם אף עם מדריך שחייה, בנוגע לביצוע טכניקות השחייה שלכם וליצירת תוכניות אימונים שתשרת את המטרות שלכם. כמו כן, אם אתם מתכוונים להתחיל את הפעילות הממכרת הזאת, אנו מזמינים אתכם לבקר באתר שלנו ולהתרשם מציוד ספורט איכותי שיוכל לשרת אתכם לכל מטרה. בהצלחה ושחייה נעימה ובטוחה!