שומרים על שגרת ספורט לנפש בריאה – גם בשעת מלחמה!

מתח וחרדה הפכו למצבים נפוצים שרובנו נאלצים להתמודד איתם בשגרה, ובזמנים קשים של אי ודאות בצל המלחמה התחושות האלו עלולות להפוך לחזקות יותר ולהפריע לשגרת החיים שלנו. יש דרכים שונות ומגוונות לטפל במצבים האלו, אך אחת השיטות היעילות והטבעיות ביותר היא באמצעות ספורט. לפעילות גופנית סדירה יש השפעה עמוקה על הרווחה הפיזית והנפשית שלנו, והיא אמצעי טוב להקל את המתח והחרדה שאנו עלולים להרגיש בימים שבהם השגרה נשברה בגלל המצב הביטחוני והדאגה לאנשים הקרובים והאהובים. במאמר זה תוכלו לקרוא איך ספורט יכול לסייע בניהול אתגרי בריאות הנפש הנפוצים, וכיצד שילובו בשגרה שלכם יכול להוביל לחיים מאושרים ובריאים יותר. ספורט יכול לעזור לכם להשתחרר מהתחושות הקשות הנגרמות ממלחמה, אפילו באופן זמני, וההפוגות האלו חשובות מאוד לרווחה הנפשית שלנו ולחוסן הנדרש מאיתנו כדי להתמודד עם כל מצב עד לניצחון.

בואו נבין אילו סוגי לחצים קיימים

כולנו חווינו בשלב מסוים בחיים סוג כלשהו של לחץ, משום שלא כל סוגי הלחץ הם בהכרח שליליים. אנשים חווים לחץ הנחשב חיובי במצבים כמו תחרות כדי שהגוף ייכנס למצב של ריכוז והתמקדות, והם מרגישים בנוסף אליו עוד תחושות חיוביות כמו מרץ ומוטיבציה. לעומת זאת, לחץ שלילי הוא לחץ שאנחנו חווים במצבים שליליים, הגורם לנו להרגיש גם תחושות נוספות כמו חוסר ודאות, חרדה וחוסר אונים, ומצב המלחמה הפוקד אותנו כעת גורם גם הוא לתחושות שליליות וללחץ רב. אי אפשר להעלים לחלוטין את תחושת הלחץ מהחיים שלנו, ובמאמר הזה אנחנו נתמקד בהשפעה של פעילות גופנית על התחושות הנובעות מלחץ שלילי.

מהו הקשר בין פעילות גופנית למצב הרוח?

לפעילות גופנית יש כמה השפעות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות על הגוף שלנו שיכולות לשפר את מצב הרוח:

  • שחרור הורמונים היוצרים תחושה טובה – פעילות גופנית עוזרת לגוף לשחרר שני הורמונים חשובים המשפיעים לטובה על מצב הרוח שלנו, והם אנדורפין וסרוטונין. ההורמונים האלו עוזרים ליצור תחושה של רוגע, שלווה ושמחה, וגם משמשים כמשככי כאבים
  • הפחתה של הורמונים היוצרים לחץ – במקביל לשחרור של הורמונים הגורמים לתחושה טובה, פעילות גופנית עוזרת לגוף שלנו גם להפחית את כמות ההורמונים היוצרים לחץ כמו קורטיזול
  • שיפור הביטחון העצמי – ספורט עוזר לכל מתאמן ומתאמנת לשפר את הביטחון העצמי שלהם, וזה בתורו משפיע מאוד על המצב הנפשי שלנו
  • אימון עם אנשים יכול לשפר את מצב הרוח – אחד היתרונות של אימוני ספורט מסוגים שונים הוא שאפשר לעשות אותם עם אנשים אחרים, אפילו אם כל אחד מתמקד בתרגילים בעצמו. אימון ספורט מספק לכם הזדמנות להיפגש עם חברים ועם אנשים אהובים כדי ליהנות מחברתם ולא להרגיש לבד, ולאנשים שלא יודעים איך להתחיל להתאמן אנחנו ממליצים לקבוע פגישה עם חברים לאימון קליל ומהיר – משם הכול ישתפר וייעשה קל יותר

פעילויות ספורט מומלצות לשיפור המצב הנפשי

לפניכם רשימה של 5 סוגי ספורט שאתם יכולים לעסוק בהם כדי לשפר את מצב הרוח שלכם ולהפחית מתח וחרדה:

יוגה

יוגה הוא ספורט המשלב גוף ונפש, שאינו מתעסק בתנועות מהירות או במשקלים כבדים אך מפעיל את כל שרירי הגוף באמצעות תנוחות ספציפיות והתמקדות בנשימה. הספורט הזה יכול לעזור לכם להוריד את לחץ הדם והדופק ולשפר את התחושה שלכם באמצעות מתיחת הגוף ושיפור הנשימה. אנשים רבים ממליצים על יוגה לשיפור איכות החיים בזכות הקלות שבה אפשר לעסוק בספורט הזה, בפשטות שלו ובהשפעות הרבות שיש לו על הגוף והנפש.

יוגה הוא אחד מסוגי הספורט שאפשר לעשות גם בקלות בבית – ברחבי האינטרנט יש מגוון סרטונים בסגנונות שונים וברמות קושי משתנות המתאימים לכל המתאמנים בבית. בין שאתם מחפשים אימון יוגה למתחילים או את התנוחות המורכבות ביותר, כל מה שאתם צריכים הוא לפרוש מזרן יוגה בבית, לבחור בסרטון המתאים לכם ולהתאמן.

פילאטיס

פילאטיס הוא עוד סוג של ספורט המתמקד באיזון בין הגוף לנפש. זהו ספורט המשלב מכשירים וציוד (לעומת יוגה המתמקד בגוף בדרך כלל בלי עזרים חיצוניים), אך ביוגה ובפילאטיס יש תרגילים המתמקדים ביציבה, בנשימה ובתחושה הפנימית של כל אדם. הצטרפות לקורס פילאטיס או התאמנות מול סרטונים באינטרנט מדי יום או כמה פעמים בשבוע יכולה לשפר רבות את המצב הנפשי שלכם.

הליכות

לא חייב להתאמן בעצימות גבוהה מאוד כדי לשפר את מצב הרוח, ודי ביציאה להליכה מדי יום מחוץ לבית במשך חצי שעה לפחות כדי להרגיש את ההשפעות החיוביות. מומלץ מאוד לעשות את ההליכה בקצב קצת מהיר יותר מהרגיל כדי להפעיל היטב את השרירים, וגם לצרף להליכה חבר או חברה כדי ליהנות מהיתרונות של אינטראקציה עם אנשים קרובים ואהובים. הליכה בשעות היום תאפשר לכם לספוג קצת קרני שמש, שישפרו את מצב הרוח שלכם ויאפשרו לגוף לקבל חומרים חשובים כמו ויטמין D.

שחייה

למקורות מים יכולה להיות השפעה חיובית מאוד על התחושה שלנו ועל ניהול הלחצים. בשחייה אתם מתמקדים אך ורק במים, והתנועה החלקה בצירוף הפעלת השרירים יוצרת תחושת שלווה וסיפוק שאין שנייה לה. שחייה היא אימון אירובי מעולה המאפשר לכם להתנתק מהמחשבות המטרידות את מנוחתכם, ואתם יכולים גם מדי פעם פשוט לצוף על המים בלי לזוז כדי להגביר את תחושת השלווה ולהרגיש את הלחץ והחרדה נעלמים.

ריצה

ריצה היא עוד פעילות אירובית מעולה המשחררת כמות רבה של אנדרופין וסרוטונין בגוף, ומפעילה היטב את כל השרירים כדי לשפר את הבריאות הפיזית והנפשית שלנו יחד. מומלץ לצאת לריצה, אפילו קלה ביותר, כמה פעמים בשבוע למשך חצי שעה כל פעם. מומלץ לעסוק בפעילות הזו (וגם בשאר הפעילויות) לאורך השבוע ולא להשאיר את האימונים לסשן ממוקד אחד, כדי לאפשר לגוף לשחרר באופן קבוע הורמונים טובים ולנהל בשגרה את הלחץ והחרדה.

ריקודים

גם ריקוד יכול לשחרר אנדורפין בגוף, והשילוב עם מוזיקה טובה יכול לשפר רבות את מצב הרוח. חובבי הכוראוגרפיה יכולים להצטרף לשיעורי זומבה, סלסה, סמבה ועוד הניתנים בדרך כלל גם באפשרות מקוונת, ללמוד תנועות חדשות ולשחרר את כל הגוף באמצעות התנועה.

שיטות נוספות המשפיעות לטובה על מצב הרוח

יש עוד שיטות טיפול טבעיות שיכולות להשפיע עליכם לטובה כמו דיקור, מדיטציה, מיינדפולנס וגם פעילויות יום יומיות שאתם אוהבים כמו האזנה למוזיקה, התעסקות במשחקים, אינטראקציה עם בעלי חיים או הכנת ארוחה אהובה ובריאה. אל תשכחו לשתות הרבה מים ולצאת קצת מהבית כדי להרגיש את השמש על הגוף ולנשום אוויר צח.

מעבר לתחושה, מהם היתרונות הנוספים של פעילות ספורטיבית?

במאמר הזה ציינו רבות את ההשפעות של ספורט על מצב הרוח שלנו, אבל ההשפעה הפיזית שלו עלינו גם היא חשובה ובעלת משמעות רבה. פעילות גופנית היא דרך מעולה לשרוף שומן עודף, לשמור על משקל תקין, לחזק את הסיבולת לב-ריאה שלנו וגם לחזק ולעצב את כל השרירים בגוף.

בואו נסכם

ספורט הוא פעילות המספקת לנו יכולת טובה להתחזק פיזית וגם נפשית, ולכן אם אתם מרגישים בחרדה, לחוצים או מבואסים אנחנו ממליצים לכם מאוד למצוא פעילות גופנית המתאימה לכם מבחינת רמת קושי ואינטנסיביות כדי ליהנות מהיתרונות הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים שלה על הגוף. אנחנו נמצאים כעת בתקופה לא קלה בצל המלחמה, ושמירה על המורל ועל החוסן הנפשי שלנו באמצעות ספורט יכולה לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו להתמודד טוב יותר עם המצב.